torsdag 28 oktober 2010

Fettkonferens

Tiden springer och det känns som att jag har jagat den extra mycket på senaste tiden, så bloggen blev visst lagd på hyllan i några dagar...

Fredag förra veckan var jag på "Fettkonferens: Aktuell forskning kring fett" på Karolinska Huddinge. Budskapet var klart och tydligt; skrämseln kring mättat fett (smör, feta mjölkprodukter, kött) har varit överdrivna och sambandet mellan mättat fett och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom har inte blivit vetenskapligt bevisad. Det kanske inte är ansett som nytänk längre nu, men i sådana här sammanhang får man nog säga att det var ett steg närmre mot en ändrad syn på just fettkvalité. Inte minst syntes det på buffébordet som var uppduktat med ost och fet yoghurt!

Det var många intressanta föredragshållare. Här är några av dem;


Docent Ulf Ravnskov pratade om kolesterolmyten och hur han förundras över varför medicinska forskare inte är tillräckligt nyfikna för att överge sin ofta förutbestämda hypotes.

Ravnskov presenterade också WHOs ändrade fettrekommendationer:

WHO 2003: "The relationship between dietary fats and cardiovascular disease has been extensively investigated with strong and consistent associations emerging from a wide body of evidence"

WHO 2009: "The available evidence from cohort and randomised controlled tirals is unsatisfactory and unreliable to make judgements about and substantiate the effects of dietary fat on the risk of developing cardiovascular disease".

För att läsa mer om kolesterolmyten och Ravnskov gå in här.

Läkare Frida Dangardt berättade om hur man kan hjälpa unga med fetma med hjälp av tillskott av omega-3. Hon pratade även om omega-3s välkända effekter på hjärtkärlsjukdom hos vuxna.

Tillskott av omega-3 fettsyror i en mängd motsvarande 7 bitar sill per dag i tre månader sänker inflammation, förbättrar blodkärlsfunktionen och ökar insulinkänsligheten hos ungdomar med fetma utan några kost- eller motionsförändringar.

Helena Lindmark Månsson från Svensk Mjölk pratade om hälsoeffekter av transfettsyror. Det är dock inte de naturligt förekommande transfettsyrorna i mjölk och kött som är skadligt utan det är det industriellt framställda transfettsyrorna. De kan öka risken för hjärtkärlsjukdom markant. Högt intag av naturliga transfetter (motsvarande 200 g smör per dag) har ingen effekt på markörer för hjärtkärlsjukdom. Lindmark Månsson kommenterade också hur Livsmedelsverket inte skiljer mellan naturliga och syntetiska transfetter.

Lena Ohlsson från Lund Universitet pratade om blodfettssvar efter intag av olika fetter. Hennes slutsatser var: Fiskolja sänker blodfetterna på lång sikt. Smörfett ger lägre triglyceridhöjning (fett i blodet) än olivolja vid mängder mindre än 50 gram men högre vid mängder 80-100 gram.

En mycket intressant dag som förvisso inte ändrade mitt personliga förhållningssätt till fett men som berikade min faktabank ytterligare. Min personliga fettfilosofi kvarstår; till största del goda fetter (nötter, frön, avokado, olivolja, rapsolja, lax, makrill, tonfisk) men njuter även av smör och feta mjölkprodukter fast i lite mindre mängder. Industriellt framställda transfetter undviker jag för det mesta, men någon gång ibland (kanske 2-3 ggr/mån) slinker det ner både chips och pommes och då njuter jag av det! Dålig mat ger dålig hälsoeffekt enbart vid överkonsumtion vilket är lika viktigt att ta till sig som att nyttig mat är bra för oss.
Alexandra

5 kommentarer:

  1. PRECIS vad jag alltid tänkt; ät lite av varje, unna dej allt utan att övedriva MEN låt bli
    all snabbmat. Gör dina egna kakor, chips etc.
    Odla om möjligt egna grönsaker, om även på balkongen! På så sätt kan du utnyttja allt på t.ex moroten, blast etc. Ekologiskt odlat!!!

    SvaraRadera
  2. Läs gärna " La cucina a impatto (quasi) zero"
    Scarti, avanzi e gustose ricette

    av Lisa Casali Tommaso Fara

    SvaraRadera
  3. Visste du även; jag låter sundare än jag är!,
    att 9 valnötter om dagen sänker ditt blodtryck!
    Håller just på att vara min egen försökskanin.
    Källa: min italienska månadstidning "Starbene".

    Nötter älskar jag så varför inte!

    SvaraRadera
  4. Hej Dora,
    Ja nötter är bra, har precis skrivit ett inlägg om det:-). Låter gott och nyttigt med 9 valnötter per dag.

    Den italienska kokboken blir nog svårt eftersom min italienska inte riktigt bär.. Tack ändå för tipset!

    Alexandra

    SvaraRadera