torsdag 22 juli 2010

Körsbär & Sömn

Vad underbart det är med semester. Dagarna flyter in i varandra och man tar tiden som den kommer. Kvällsdoppen i havet har varit oslagbara. Likaså alla färska kryddor, grönsaker och bär som man plockar direkt från trädgården.

Körsbären.... har tappat koll på hur många jag ätit. Sovit som en sten om nätterna har jag också gjort. Så när jag ramlade över en artikel i The Daily Mail om körsbär och sömn blev det extra intressant...

Enligt forskare i USA kan körsbärsjuice förbättra sömnkvalitén. Så lite som 8 ounces (ca 2 dl) osötad körsbärsjuice, både morgon och kväll, förbättrar sömnen markant. Dr Pigeon förklarar att körsbär innehåller melatonin som är ett hormon som i flera studier visat sig mildra besvär av jetlag och sömnproblem.

Trots att det var en liten studie så kan det vara värt att prova om man lider av insomnia (speciellt med tanke på de biverkningar som de flesta sömntabletter ger). Dessutom, dessa bär innehåller nyttigheter som vitamin C, kalium, magnesium, betakaroten, järn och fiber. Det finns även studier som visat att körsbär kan främja hjärt-kärlhälsan.

Cheerio! (kunde inte låta bli...:-))

Alexandra

3 kommentarer:

  1. Aha.. intressant!
    Hoppas du har det bra på semestern Alexandra!
    mvh, Sofia

    SvaraRadera
  2. Man gör det bästa man kan, äter nyttigt etc etc
    och så märker man i mitt fall att blodtrycket är för högt,trots nyttig hemmalagad mat, gympa, yoga, pilates. Men gör ingenting, jag trivs att leva på detta sätt! OCH om jag inte skulle ju mina värden vara sämre!
    Viva la vita in ogni senso!

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att nyttig mat är gott och den träningen du nämnde rolig! Verkar som att du även har ett positivt tänkande och med det kommer man långt!:-)

    Tack för inlägg och trevlig helg Sofia & Dora.

    /Alexandra

    SvaraRadera