måndag 3 oktober 2011

Fettskatt?

Jag håller med Henrik Ennart som skriver i DN i helgen att fettskatt är fel väg att gå, och att att staten hellre bör uppmuntra till färska råvaror och grönsaker.

Att beskatta "problemlivsmedel" är omdiskuterat. Man har även föreslagit sockerbeskattning som en åtgärd för att förbättra folkhälsan. Hellre en läskskatt än fettskatt anser jag (svensken dricker 90 liter läska per person och år!) men det är sannerligen ingen lätt fråga att ta ställning till.

Valet ligger i slutändan hos individen och jag tror att man måste ha tilltro till individens intelligens att fatta egna (hälsosamma) beslut. Jag tror egentligen mer på information och debatt men den stora utmaningen där ligger i hur vi (med hjälp av statlig finansiering) kan inspirera till en lustfylld hälsosam livsstil. Vi äter på känsla och det är således känslorna vi måste komma åt. Inte enbart med skrämsel utan kanske med hjälp av humor? Låt Felix Herngren se över en statlig informationskampanj! Landet Brunsås har verkligen tagit ett steg i den riktningen tycker jag.

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar