tisdag 21 juli 2009

Laxfrossa

Fortfarande på semester och bloggen har visst blivit lite lidande......

Här hos oss på västkusten råder det iaf laxfrossa! Blivit lite väl mycket lax egentligen men det är ju så otroligt gott! Häromdagen var jag + mina föräldrar och Mikael på Laxbutiken utanför Halmstad; detta fantastiska ställe som ligger utmed E6:an. Jag kan inte tänka mig någon bättre vägkrog än den och rekommenderas varmt om ni har vägarna förbi!

Jag åt varmrökt lax med kokt potatis och romsås. Mmmmm....



Till lunch idag blev det också lax... närmare bestämt potatishalvor med laxröra. Bifogar recept nedan, verkligen gott!

Potatishalvor med laxröra (4 portioner)
4 potatisar
4 dl Creme Fraiche (eller keso eller matyoghurt eller krämig tofu)
4 tsk dijonsenap
2 msk kapris
1 äpple
200 gram kallrökt lax
4 msk hackad dill (eller gräslök eller persilja)
2 msk riven färsk pepparrot

Gör så här:1) Tvätta potatisen väl och skär i 2 halvor, pensla med olivolja och krydda med salt, peppar och ev. chilikrydda eller paprikapulver. Baka i ugnen (225 grader) i ca 40 minuter eller tills mjuka. 2) Blanda creme fraiche, senap och kapris.3) Skala och kärna ur äpplet och skär i små tärningar. 4) Skär laxen i mindre bitar. 5) Blanda ner äpple och lax i såsen och tillsätt dill. Smaka av med salt och peppar. 6) Servera potatishalvorna med laxröran.Garnera med dill och färskriven pepparrot. Tips: blir det laxröra över så är det super gott på en knäckebrödskiva som mellis!

För övrigt kan man läsa i Hallandsposten idag att Fetmaepidemin sprider sig i Sverige. Nästan hälften av landets befolkning (44 %) väger för mycket och forskare efterlyser nu politiskt agerande. Vi vet ju idag att övervikt kan orsaka flera sjukdomar som t ex diabetes så detta är ett allvarligt problem. Personligen tycker jag att beskattning av godis och läsk är en lösning samt att komma in på ett tidigt stadie i skolorna med positivt tänkande kring nyttig kosthållning och fysisk aktivitet. Göra hemkunskapen roligare, tallriksmodellen "popigare" och individanpassa olika träningsformer.

Ha det gott!
Alexandra

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag galet sugen på lax. Tur att vi ska göra egna laxburgare till lunch så jag behöver bara vänta några få timmar ;)

    SvaraRadera
  2. aaa, sa gott! det bara vattnas i munne pa mig nar jag ser dessa bilder. kan riktigt kanna dofterna och smakerna.

    /fru bangkok

    SvaraRadera