lördag 6 november 2010

Min lördag

Guldkant på min lördag...

Min egen "hotellfrukost" med DN och Spanarna på P1 i repris. Min hotellfrukost består av A-fil med egen müsli, mosad banan och svartvinbärssylt. Kaffe latte och ICAs färska himmelskt goda stenugnsbakade bröd med bregott & ost.

För att riktigt förstärka fördomarna om en nutritionists kök...
Jag har 5 glasburkar ståendes på köksbänken, innehållande: Boveteflakes, Russin & Gojibär, Krossat linfrö & Vetegroddar, Solroskärnor & Pumpakärnor samt Müsli (mixat Pauluns + Voltaires). 1 msk av varje så har du en solklar blandning av goda fetter och fiber! :-)

Promenad och lunchträff med Karin på Grandpa (Fridhemsgatan, Kungsholmen), liveband spelade medans vi gick och kollade in kläder och second-hand. Gillar du Rodebjer, Acne och Dagmar - gå dit!

Mat på Grandpa - mat och service var fullkomlig!

Jag åt Fatoush-sallad med riven hallumi, quinoa, frön, rostade surdegsbrödbitar, sallad, soltorkad tomat och dressing. Dressingen var lite speciell, vi lyckades fiska fram receptet: sesampasta (tahini) stavmixad med riktigt kallt vatten + citron - då blir den vit och krämig.

Karin åt Linsgryta med bulgur.
Toppunkten; kaffe och deras egna chokladboll! Den var obeskrivligt god; gjord på krossat havre, espresso och smält mörk choklad.

Där satt vi och filosoferade klokt i timmar... Om mat förstås. Och om vårt yrke. Hur vi tycker att många i vår branch framstår som tråkiga. Hur många säkert uppfattar oss som tråkiga.. Hur man kombinerar nyttigt med gott. Hur kan man inspirera till goda smaker och prata om mat istället för kolhydrater, fett och protein. Hur vi ser oss som inspiratörer istället för informatörer. Pratade också om den japanska trenden om att berika olika livsmedel och maträtter med kollagen... och den något bättre japanska mat-regeln "Haru hachi bu" och "Enkelt är bäst". Med mera, med mera....

Alexandra

2 kommentarer:

  1. Hej,

    tack för tipset!!

    Funderar lite om det är PT-Karin du pratar om? Vad hände m. henne?? (NÄR börjar hon blogga igen?!?! :D) O pojkarna som var på väg mot hälsosamt liv? Still going strong?

    SvaraRadera
  2. Hej R,

    Nej det här är en annan Karin. PT-Karin träffar jag ibland på Balance och hon har som vanligt många bollar i luften men bloggandet tror jag att hon lagt lite på hyllan, tills vidare iaf... Jag ska framföra din kommentar!

    Killarna CH & Christoffer - inte ett pip på länge... men så vitt jag har hört så sköter sig CH riktigt bra men Christoffer.... Kanske dags att låta dem uttala sig om detta själva - återkommer!

    Alexandra

    SvaraRadera