torsdag 18 november 2010

Nyttig snabbmat: Tabouleh & Falafel

I tisdagskväll var Joanna hemma hos mig på middag, så mysigt! Jag hade riktigt brådis hem efter jobbet och skulle "svänga ihop" en god middag på bara 20 minuter... En snabbmåltid som jag tycker är både festlig och god är Falafel och Tabouleh.

Tabouleh är libanesiskt (tror jag..) och jag gjorde den på mitt vis:

Ingredienser (4 pers): Bulgur, bladpersilja (massor!), 1 röd paprika, 1 paket fetaost, 1/2 rödlök, valnötter, 3 msk pressad citron, salt, svartpeppar, 1 msk olivolja, 1-2 tsk sambal oelek.

Koka bulgur i grönsaksbuljong cirka 8 minuter eller enligt anvisning. Grovhacka bladpersilja, tärna röd paprika, tärna fetaost, finhacka rödlök. Blanda ihop färdigkokt bulgur med dessa ingredienser och tillsätt valnötter, olivolja, sambal oelek, pressad citron, salt & peppar. Rör om!

Servera med Falafel, cocktailtomater och sås (tex matlagningsyoghurt eller creme fraiche med pressad citron, sambal oelek, salt & peppar).

Falafel: jag köpte Findus färdiga - det tog 20 minuter i ugnen (behöver bara lägga upp dem på ett ugnssäkert fat och så in i ugnen 200 grader). Under tiden gjorde jag Tabouleh och sås.

Allt-som-allt tog det exakt 20 minuter, precis innan dörrklockan ringde var jag klar!

Alexandra

1 kommentar:

  1. Mums vad gott det ser ut!

    Kan inte du göra ett inlägg om vad du har för varor i skafferiet, kylskåpet och frysen?

    Behöver inspiration på nyttiga varor:)

    SvaraRadera