torsdag 16 juni 2011

Frukt & Grönt

Enligt The Daily Mail förra veckan anser forskare nu att torkad frukt är lika nyttigt som färsk frukt och kan eventuellt förebygga cancer & hjärt-kärlsjukdom. Likaså är det även en rik källa på fiber, vitaminer och mineraler. Enligt WHO är låg konsumtion av frukt och grönsaker den sjunde vanligaste orsaken till för tidig död i höginkonstländerna.

Samtidigt rapporterar Statens folkhälsoinstitut nyligen att 9 av 10 svenskar äter för lite frukt och grönt.

Det sunda förnuftet talar till de allra flesta att frukt och grönt är bra för oss. Men när jag är ute och föreläser och under individuella konsultationer dyker det ändå ofta upp frågor om frukt - om det verkligen är så bra. Senast idag!

Enligt FHI är det socialt och ekonomiskt utsatta grupper som äter allra minst mängd F&G. Detta är en viktig politisk fråga tycker jag då en lägre moms på frukt och grönt länge varit aktuell. Men jag tror att okunskap kan fortfarande vara en bidragande orsak till någras försiktighet till frukt.

Frukt som orsak till viktökning brukar ofta lyftas fram som argument mot att äta frukt. Påståendet är sant (vid en överdriven konsumtion) men å andra sidan så resulterar ett överdrivet intag av alla energigivande livsmedel till övervikt. Läs gärna mitt inlägg om fruktos här.

Frukt och grönsaker är bra för oss! No doubt. En rimlig mängd för de allra flesta är 3 frukter & 2 portioner grönsaker per dag. Och varför inte en handfull torkad frukt på det!?

Alexandra

1 kommentar:

  1. Enig med dig. Jag är intresserad av att öka mitt vitamin E intag... vart hittar jag det förutom i nötter?

    SvaraRadera