fredag 5 februari 2010

Folsyra

En ny undersökning visade i veckan att vi har dålig kunskap i Sverige om folsyrans betydelse för kvinnor i barnafödande ålder (Dagens Medicin). Folat är nödvändigt för att nya celler ska skapas och krävs för replikering av DNA; därför oerhört viktigt för fostret.

Det är sedan länge känt att risken för att få barn med ryggmärgsbråck minskar om kvinnor har ett tillräckligt intag av folsyra, 1 månad före befruktning. Dock föds varje år omkring 20-25 barn i Sverige med ryggmärgsbråk. Och omkring 80 aborter utförs efter vecka 16 i graviditeten på grund av ryggmärgsbråck på fostret.

Livsmedelsverket rekommenderar alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att ta kosttillskott med 400 mikrogram folsyra.

Folsyra finns i följande livsmedel: spenat, vita bönor, broccoli, linser, sparris.


Multivitaminer som jag tycker är bra: Supervitalis och Mivitotal Plus vilket täcker dagsbehovet av folsyra och innehåller även ett brett spektrum av andra viktiga näringsämnen. Själv tar jag 1 msk Supervitalis varje dag!

Imorgon, tidigt på morgonen, tar jag flyget till Gran Canaria! Det ska bli underbart att komma iväg lite och förhoppningsvis få lite sol och D-vitamin... Hittar jag en dator lovar jag att rapportera, annars hörs vi om 1 vecka!

Trevlig helg!

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar