fredag 26 februari 2010

Lycka

Vi är som lyckligast vid 74 års ålder! Detta enligt en ny brittisk studie baserad på 21 000 personer.

Något att se fram emot kanske? Eller... varför vänta?

Tidigare studier har visat att "lyckan" är till stor del genetiskt programmerad. Men med lite övning går det att nå dit och/eller bibehålla lyckligt välbefinnande. En stor procentsats styr du själv över.
  • Positiva känslor! Positiva känslor leder ofta i en uppåtgående spiral; när vi känner oss lyckliga så blir vi oftast mer självsäkra och optimistiska. Gör en liten sak varje dag som gör dig lycklig; då kan även andra områden påverkas.
  • Positiva känslor - hellre mindre men ofta! Forskning visar att frekvensen av positiva känslor är viktigare än styrkan. De intensiva lyckorusen är alltså inte svaret.... Kartlägg dina happy moments och ta vara på de små fina ögonblicken i vardagen. Uppskatta det du har, visa tacksamhet, köp blommor/present till någon osv.
  • Psykologer brukar prata om 3 nyckelbegrepp: vänlighet, tacksamhet, optimism. Något du mer eller mindre kan påverka.
  • Fysisk aktivitet stimulerar endorfiner i kroppen! Endorfiner är biokemiska ämnen som är "kroppens eget morfin". För mig funkar powerwalk eller löpning bäst med riktigt bra musik i hörlurarna.
  • Humor! Ta inte livet så allvarligt. Alla framgångsrika och lyckliga människor har motgångar i sitt bagage. Ta lärdom av livet och våga skoja lite om dina felsteg.
  • Blodsockerbalans! Klart att jag måste ta upp kostaspekten här. Regelbundna mattider med 2-3 mellanmål per dag reglerar energinivåer och humör. Svårt att hitta en positiv känsla när blodsockret är i botten, eller hur? För dig som är vinterdeppig; prova D-vitamin, omega-3, regelbundna mattider och träning.

Har Du några tips?

I veckan lånade en klient ut dvd:n "Hemligheten" till mig. Jag har haft boken i bokhyllan ett bra tag nu utan att den blivit läst men han tyckte att jag absolut skulle ge dvd:n en chans. Den hade förändrat hans liv tydligen... Tänkte titta på den i helgen.

Något som gör mig lycklig just nu är att jag ikväll ska träffa upp mina fina vänner på middag. Ska bli riktigt mysigt.

Trevlig helg! Alexandra

2 kommentarer:

  1. Ja löpning är verkligen super för humöret! Det som du pratat om tidigare - mindfulness - tycker jag är viktigt. Att leva i stunden och uppskatta det som finns i sin närhet. Man måste öva och påminna sig själv men det fungerar verkligen.
    /Pia

    SvaraRadera
  2. Kristina Erikssom28 februari 2010 18:40

    Hej,
    Blir för länge att vänta till 74 men mamma blev glad när jag vidarebef infon:-)
    Jag märker stor skillnad när jag tränar pulsträning, blir verkligen helt euforisk av det! Ett tag skrev jag ner några punkter varje vecka på positiva saker som hänt. Bra att få en överskådlig blick över det som är positivt. Ska nog börja med det igen faktiskt...
    Trevlig helg Alexandra!
    /Kristina

    SvaraRadera