söndag 28 februari 2010

Rödspätta recept

Söndagsbrunch idag med Karin, Johanna och Helen på Yogayama (Jungfrugatan 8). Mysig stämning där och ganska god mat. För att vara Årets hälsorestaurang 2008 hade jag kanske för höga förväntningar, men vissa rätter var lite smaklösa. Däremot var deras linsgryta himla god, likaså surdegsbrödet med pumpafrö.

På kvällen hittade jag rödspätta och ärtor i frysen och "svängde ihop" en rätt som faktiskt blev riktigt god. Recept kommer här:

Rödspättafilé med grönsaker & kräftstjärtssås
(2 personer)
Ingredienser:
2 rödspättafiléer (färsk eller fryst), 1 ägg, ströbröd, 2 dl gröna ärtor, 2 morötter, 1/2 squash, 1/2 burk kräftstjärtar i lake, 1 dl creme fraiche, 1 tsk dijonsenap, 2 tsk kapris, salt, svartpeppar, vitpeppar, citron.

Gör så här! 1) Torka av fisken med papper och krydda med salt och vitpeppar. 2) Panera fisken genom att doppa den först i vispat ägg och sedan ströbröd. 3) Stek fisken i några minuter i smör/kokosfett. 4) Skala och skär moroten i stavar/bitar. Skölj och skär squashen i bitar. Stek dem i stekpanna i lite smör/kokosfett (inte för länge, de ska vara krispiga) 5) Koka ärtorna enligt anvisning. 6) Såsen: Krama ur vattnet från kräftstjärtarna och lägg i en skål, tillsätt creme fraiche, finhackad kapris, dijonsenap. Salta & peppra. 7) Lägg upp ärtor, squash och morot på tallriken och lägg på fisken. Servera med såsen. Jag hade inte citron och dill hemma men det hade nog varit fin finish!


Imorgon måndag; kettlebells på Balance igen! Har nästan precis repat mig från förra veckan.... Fick kommentarer från PT-kollegorna att jag var alldeles för mesig med vikterna... Minst 6 kg helst 8 kg har jag fått order om! Usch det är tunga saker det... jag som tyckte att 4 kg var tillräckligt. Undrar om de tar hänsyn till att deras nutritionist ska kunna jobba, borsta tänderna, använda pennan osv på tisdag? Men jag ska minsann visa att jag kan! :)

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar