söndag 20 februari 2011

Surdegsbak

Personlig premiär för surdegsbakning! Mjöl överallt, kladdiga kläder och fingrar, förstörd diskborste, mjölksyra i armarna, ett evigt ompysslande - men oh my i will do it all again!

Surdegsbakning är lite krångligt, jag kan inget annat säga. Men resultatet blir fantastiskt och jag kände mig rätt stolt faktiskt när jag tog ut de två vackert spruckna bröden ur ugnen.

Kvällen innan bak använde jag 1 dl vetesurdegsgrund som jag hade färdig och följde receptet från "Baka brödet - dag 1 kväll". Lördag morgon tillsatte jag mjöl, vatten och salt enligt receptet och lät till sist brödet vila under några timmar - under tiden behöver den lite kärlek och omsorg - den ska "vikas" några gånger.

Resultatet! Det här brödet är riktigt gott - speciellt när det är färskt. Jag ska nu alltid ha ett litet husdjur i kylen, dvs en burk surdegsgrund som man matar 1 gång i veckan. Sött.

Ikväll kommer Karin & Johanna hit på Solsidan, té och så klart Stureby Levain med ost & marmelad!

Alexandra

1 kommentar:

  1. Hej Alex,

    Det ser ju så gott ut! Jag har heller inte testat surdegsbakning men det verkar vara trendigt numera :) Nu fick jag en liten spark av dig och jag ska börja odla surdeg ikväll!
    /Nina (från föredraget på S du höll i för några veckor sedan - tack för inspiration!)

    SvaraRadera