lördag 13 juni 2009

Eländig förkylning

Igår bröt det ut.... förkylningen. Kanske var det oundvikligt med tanke på alla kollegor och klienter som hostat och nyst framför min nos. Men nu är jag i alla fall riktigt sänkt, med feber och snuva... Inte alls kul!

Så vad göra?

Det var ett tag sedan sist men jag har mina knep för att få den här förkylningen till att försvinna snabbt, och jag tänker vara mkt offensiv! Hur? Med hjälp av goda drinkar.

C-vitamin drink
C-vitamin är ju ganska omtvistat vad gäller dess effekt på immunförsvaret. Nobelprisvinnaren Linus Pauling skriver i sin bok "Vitamin C och den vanliga förkylningen" om hur vi kan minska risken för förkylningar genom att överdosera vitamin C. Senare studier har dock inte visat samma självklara samband vad gäller förebyggande av förkylning men däremot att man med hjälp av C-vitmin tillfrisknar fortare och förkylningen blir lindrigare. Viss forskning tyder på stora fördelar av en stor dos C-vitamin (8 gram) så fort förkylningssymtomen upptäcks.

Alpha Plus C-vitamin tycker jag är super då man behöver starka grejer. Jag blandar 1/2 tsk UltraPotent-C pulver i lite ljummet vatten och kommer att dricka det 3-4 gånger per dag tills förkylningen försvinner.

Probiotikadrink
En stor del av immunförsvarets celler finns i tarmslemhinnan. Därför är det extra viktigt att se efter bakteriefloran i mag- och tarmkanalen under en förkylning (detta är även bra i förebyggande syfte). Probiotika (goda bakterier) hjälper till med just detta, flera studier har visat att mjölksyrabakterier (probiotika) stärker tarmslemhinnans motståndskraft mot virus.
Jag mixar med stavmixer: 3 dl Verum hälsofil, 1 dl mjölk, frysta upptinade bär, banan, krossade linfrön. Dricker detta 2 gånger per dag.
Övriga livsmedel förutom fil och yoghurt som innehåller probiotika är surströmming, surkål och kimchi.

Varm ingefäradrink
På morgonen hackar jag färsk ingefära och häller på hett vatten, och tillsätter färskpressad citron och honung. Jag låter det stå och dra lite innan jag dricker det. Ingefära är slemlösande och bakteriedödande och honungen är bra mot hosta. Sedan fyller jag på med varmt vatten och dricker under dagen.

Vatten!
Vätska är super viktigt då man är sjuk och har feber. Man ska dricka massor, massor!
Det finns fler huskurer men jag håller mig till dessa, så får vi se om jag lyckas bli av med förkylningen.

/en vissen men hoppfull Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar