tisdag 9 juni 2009

Långhelg i London

I helgen var jag på långhelgsbesök i London. Det finns få städer som ger mig sådan energi! Kanske beror det på att jag har bott där tidigare och fortfarande har en del mycket goda vänner kvar, de som alltid är roliga att träffa och ger energi. Men även omgivningen, maten, barerna, restaurangerna… London är en enda stor kokande gryta av spännande människor, kryddor och upplevelser!

Jag hade inte några direkta planer (skönt!) och bara strosade runt och kände mig som en londoner igen :-) Kaffe, smoothie & tidning på Starbucks, melondrink på Eclipse (south kens) och matfrossa på Ping Pong (westbourne grove). Underbart!

På fredagen var jag och Ingun på Wagamama. Detta underbara ställe! Jag var riktigt hungrig och då passar deras stora portioner utmärkt... Jag beställde Yaki udon och en färskpressad juice gjord på äpple, apelsin, tomat, gurka och morot – fantastiskt!


På lördagen var Helena, David och jag på Itsu i Chelsea. Japansk mat som är underbart god. Rekommenderas! Serveras på rullband precis som på Yo Sushi och Kulu Kulu. När vi mätta o belåtna strosade ner för Kings Road, Fulham var det ändå omöjligt att motstå de chokladdoppade jordgubbarna som från skyltfönstret ropade in oss... Vi tog de vitchokladdoppade jordgubbarna, chokladen var mjuk och jordgubbarna exakt lagom söta. Serverades i en lika söt liten strut.

Underbara Anna & Stefan hade också tid med mig! De tipsade om Londons nya fina shoppingcentre Westfield (shepherds bush) där vi sågs och käkade på Byron. Vad det var mysigt att ses och vilken god mat!

På söndagen var jag på lunch hemma hos Monica. Hon serverade ugnsgrillade polentaskivor och rotfrukter med tomatsås och kryddiga champinjoner. Tillbehör var fräsch ekologisk sallad, glutenfritt bröd och Sainsbury´s goda bubbel rosé. Vilken underbar lunch!


Tänkte försöka mig på att laga polentarätten själv snart, och bifogar då givetvis recept för den som vill!


För övrigt kunde man läsa i Metro förra veckan att en halv miljon svenskar drabbas av matförgiftning årligen. "-Akta dig för grönsaker om du vill slippa matförgiftning" uppmanas läsaren. Ruccola, babyspenat och tomater är enligt artikeln "den farligaste maten". Snart går vi även in i rötmånaden (23 juli-23 augusti), vilket är den varmaste tiden på året då bakterier trivs som allra bäst och matförgiftningar är vanligare. Oj, oj.... vad göra??

  • Välj kylvaror som är nyligen förpackade och har lite längre hållbarhetstid kvar
  • Ta med en kylväska då du handlar för att lägga i kylvarorna
  • Packa upp kylvaror direkt när du kommer hem och in i kylskåpet!
  • Tvätta händerna innan du lagar och/eller äter mat
  • Använd olika skärbrädor för kött och grönsaker
  • Skölj grönsaker och frukt väl

Men, du behöver INTE akta dig för grönsakerna...

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar