måndag 16 augusti 2010

Kantareller

Vilken härlig känsla det är när man hittar ett gult fält av kantareller i skogen. Tyvärr har det inte blivit så mycket svampplockning i år så istället har jag fått betala dyrt för dessa små guldklimpar... men det är värt det!

Kantarellerna får sin fina gula färg från karotenoider, vilket är en grupp fettlösliga ämnen som har antioxidativ verkan. Kantareller är dessutom ett av få vegetabiliska livsmedel som innehåller rikligt med D-vitamin.

Jag steker svamparna hela och när vattnet försvunnit lägger jag i smör, finhackad rödlök, lite vitlök, persilja, salt och svartpeppar och steker i ytterligare någon minut tills de blir gyllenbruna. Gott till rostat bröd, omelett, stekta aubergineskivor. Igår gjorde jag riktigt mycket svamp och serverade till pasta och hela parmesanbitar. Mmmm...

Alexandra

3 kommentarer:

  1. Gud vad gott kram Marie

    SvaraRadera
  2. Åh...jag körde äggröra med smörstekta kantareller, hyvlad parmesan och lite svarta bönor idag...riktigt gott! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Marie, kul att du kikade förbi:-) kram

    Hej Helena! Det låter smarrigt. Vilken fin blogg du har, den kommer jag besöka igen!:-)

    SvaraRadera