tisdag 10 augusti 2010

Mellis

Alla tjatar mellis. Eller hur? Nötter och frukt i tid och otid, skalmanklockan tickar och tickar... Många frågar mig; vad är ett bra mellanmål, vad är ett dåligt mellanmål? Hur många mellanmål?

Mycket väsen för ingenting? Njaä. Mellanmål är viktigt tycker jag. De flesta (alltså inte alla) mår bra av att äta med regelbundna tider, ungefär var tredje timma. På så vis håller man energi- och koncentrationsnivåer i schack och många upplever att sötsuget minskar. Jag hör till dem som mår bra av mellanmål. Jag glömmer ibland och det har hänt att jag fiskat fram en mini-chokladmint ur väskan bara för att få i mig något (jodå!). Det ena bättre än det andra alltså. Men jag märker en enorm skillnad på humör och ork när jag ser efter mina mellanmål.

En kund till mig som är tandläkare sa; "vi märker att de som kommer in till oss med mycket karies och hål i tänderna är också de som är mest hälsofanatiska". Vad hon menade var "mellanmåls-junkies" som äter frukt, nötter och mackor flera gånger om dagen. Det är mindre bra...

Min rekommendation är att få in 1-3 mellanmål per dag. Inte fler, inte färre. Går det 3 timmar mellan frukost och lunch kanske du inte behöver ett mellis på förmiddagen "bara för att" men kanske på eftermiddagen och sedan på kvällen istället?

Exempel på mindre bra mellis; Risifrutti och Yogiyalla. Sött och bidrar ofta till ett ökat sötsug.

Ett bättre alternativ är:












Yoghurt naturell i 4 småförpackningar(vänster). Du kan mixa det med frukt, bär och/eller müsli. Fontanas Grekiska Yoghurt med honung och pecannötter (höger). Den är SÅ god och dessutom praktisk att ta med sig till jobbet. Nästan tre gånger så dyr som risifrutti men prova...

Idag triumferade jag med grekisk minisallad som mellis. Skivad gurka med fetaosttärningar och kalamattaoliver. Lätt (faktiskt!). Jag hade även färsk oregano på toppen.

Andra bra mellanmålstips är frukt & nötter, knäckebröd med skivad kalkon och keso, Kesella med bär & honung och avokado med keso.

Alexandra

2 kommentarer:

  1. Min dag i högsäsong är så här: kl.8 frukost med yoghurt, kaffe, bröd m marmellad.
    Kl. 11 frukt; säsongens.
    Kl. 14 lätt lunch;sallad m ost eller kött, fisk.
    Kl. 17 frukt.
    Sedan kl. 23 ca, sent jag vet, ofta en tallrik pasta.

    SvaraRadera
  2. Det låter bra! Man får anpassa matklockan lite efter både säsong och ort!
    Varma hälsningar,
    Alexandra

    SvaraRadera