Vem styr dina (mat)val, egentligen?
Svd hade en intressant artikel igår som handlade om just detta: Så styrs kunden! Varför står mjölken längst in i butiken? Citat: "Ju mindre vi funderar över varornas placering desto mer lättstyrda blir vi". Visst är det en skrämmande reflektion?
Det är klart att vi inte ska behöva gå runt i matbutiken med förstoringsglas, titta misstroget på butikschefen eller leta minikameror bland ketchupsflaskorna! MEN det är värt att ägna en liten privat fundering kring hur just du/ni handlar.
Det är klart att vi inte ska behöva gå runt i matbutiken med förstoringsglas, titta misstroget på butikschefen eller leta minikameror bland ketchupsflaskorna! MEN det är värt att ägna en liten privat fundering kring hur just du/ni handlar.
Gör du matlista? Om ja, följer du den? Eller kommer du hem med dubbla paket av något eller handlar du på dig en massa extra? Enligt studier så är det endast var tionde kund som klarar av att följa (enbart) sin matlista. Resten låter sig styras/påverkas av metoder som utvecklats för att DU ska handla mer, mer, mer....
Mjölk behöver de flesta, därför finns de längst in i butiken (så att du ska lockas av flera andra produkter på vägen dit...). Godiset är placerat vid utgången, och visst är det en smart utstuderad tanke att kötrötta barn och vuxna inte kan motstå frestelsen...
Jens Nordfälts uppmärksammade "Marknadsföring i butik" fick utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2007. Norfäldt har forskat kring köpbeslut och marknadsföring inom detaljhandeln. Han berättar i sin bok om hur den "psykologiska beslutsmodellen" reflekteras på butikernas sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse. Trots att boken vänder sig till personer som arbetar inom handeln kan det vara intressant läsning för den som vill veta mer!
Min rekommendation: skriv matlista (och håll dig till den, alltid med marginalen +/- 1 extra vara!), lär känna din lokala matbutik och handla aldrig när du är hungrig!
Om du inte ska springa Marathon på lördag, gör då ett besök till Bondens marknad på söder eller östermalm. Rekommenderas varmt!
Alexandra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar