torsdag 27 augusti 2009

Blommor & Immunförsvar

Tog en rask promenad hem från jobbet idag och har precis kommit hem, känns verkligen härligt höstigt i luften. Spatserade fram med en stor vacker bukett blommor minsann som jag fick efter en föreläsning jag gjorde idag. Tänk vad det gör mycket, blev verkligen glad!

Min chef och jag höll ett lunchföredrag på Balance i samband med ett event som HRM Affärsutveckling (fantastiskt företag som är duktiga på rekrytering, coachning, chefsutveckling etc.) arrangerade för några av deras kunder. Härlig stämning bland de som kom, så det blev riktigt lyckat.

Jag pratade om kost givetvis och denna gång om hur vi kan göra oss mer motståndskraftiga mot den alarmerande influensaepedemin (som jag fö tycker har blåsts upp lite väl överdrivet mkt i media...) och höstförkylningen. Jag tog upp 4 viktiga punkter:

1. Energi- och näringsbalans. Viktigt att äta tillräcklig mängd mat och satsa på bra råvaror. "Överviktig och undernärd" tycker jag är ett bra exempel. Bara för att man äter "mycket" betyder inte att man får i sig tillräckligt med näring, det ser vi tex med tomma kalorier som coca cola och godis. Att äta regelbundet och välbalanserat är viktigt.

2. Probiotika. Probiotika är goda bakterier som gynnar tarmfloran. Probiotika kan göra immunförsvarscellerna mer aktiva och minska mängden inflammatoriska ämnen. Probiotika finns bla i fil/yoghurt, mjölksyrade grönsaker, surströmming, proviva. Viktigt även att få i sig "prebiotika" som ger näring åt de goda bakterierna. Prebiotika finna bla i banan, baljväxter och vitlök.

3. Antioxidanter. Dessa ämnen skyddar kroppen mot skada (närmare bestämt fria radikaler) och de finns bla i frukt, bär, grönsaker, grönt té. Antioxidanterna sitter i färgpigmentet så välj en färgrik sallad.
4. Goda fetter. Satsa på bra fettkvalité vilket även gynnar immunförsvaret. Nötter, frön, avokado, fet fisk och olivolja är bra exempel på goda fettsyror.


Exempel på en immunstärkande dag:

Frukost: Smoothie med Verum Hälsofil + mjölk + frysta bär + banan + 1 msk havre + 1 msk krossade linfrön + 1/2 tsk honung + 1/2 tsk kanel. Mixa med stavmixer. 1 knäckebröd med skivad avokado.
Lunch: Laxfilé med ris och grönsaker (minst 2 färger på grönsakerna) och olivoljedressing.
Middag: Kycklingfilé stekt i kokosfett, finhackad vitlök och röd chili. Servera med kall bulgursallad (avsvalnad bulgur, fetaosttärningar, hackade valnötter, grovhackad bladpersilja, ruccola, cocktailtomater, 1 msk surkål, olivolja - blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt & peppar).
Mellanmål förmiddagen: 1 skivat äpple + 1 kiwi + keso
Mellanmål eftermiddagen: 1 knäckebröd med skivad hummus

För övrigt är det viktigt att träna regelbundet, sova bra och stressa mindre för att stärka immunförsvaret.

Nu ska jag äta Svarta Lådan maten som jag köpte med mig (de finns på Mäster Samuelsgatan). Ser fram emot min laxfilé med potatis och grönsaker. Älskar deras mat!

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar