fredag 7 augusti 2009

Madonna ideal?

I helgen får Ullevi finbesök! Känner ett sting av ångest i magen att jag inte köpte biljetter ändå. Hon är ju verkligen en superstjärna och man har följt henne sedan länge länge.... älskar hennes musik och trendkänsla.

Elaka tungor har ständigt kommenterat hennes kropp, sedan absolut start, och själv tycker jag att det är osmakligt hur kändisar analyseras och kommenteras. Inte konstigt att det uppmanar till ätstörningar! Inte minst dem själva men även tusentals andra tjejer (och killar) som tar åt sig av kommentarerna.

Dock kan jag inte låta bli att lägga in en kommentar om hennes nuvarande kropp/hälsa. Det ser inte bra ut.... Experter hävdar att hon antingen är sjuk eller lider av ätstörning. Jag gissar på det senare.

Kroppsidealet idag är otroligt alarmerande och det verkar bli värre. Magra modeller som ser ut som heroinister och framställs som ideal, såpaskådisar som blir smalare och smalare för varje säsong (Vänner...), sångartister som bantar ner sig till ett sjukligt utseende. Själv träffar jag många unga tjejer som mår OERHÖRT dåligt av denna press att bli smal. Målsättningen/begreppet smal innebär numera mager. Faktum är att detta är ett lika stort hälsoproblem som fetma men många har svårt att göra samma koppling.

Muskulöst och fettfritt ska det vara vilket sätter en oerhörd press på kroppen rent fysiskt, och priset är högt. Immunförsvaret kan försämras, likaså kvalitén på hud, hår och naglar. Drabbas du av sjukdom får din kropp svårare att självläka. Fertiliteten kan minska. Många av de tjejer jag träffat som bantat ner sig till låga kroppsvikter har inte sin menstruation längre. Dessutom är det vanligt att man får en dålig andedräkt/kroppslukt. Fett på kroppen spelar en viktig roll! Det är bla involverat i hormonproduktionen, är en viktig energireserv och skyddar våra kroppsorgan.

Visst äger vi inte rätten att behandla kändisar som en slags supermänniska som bör kunna ta emot all form av kritik och leva på ett speciellt sätt. MEN frontfigurer (!) som Madonna bär ett super stort ansvar gentemot sina fans och utan tvivel formar nutidens ideal och därmed ungdomars hälsa. Jag skulle önska att de tog till sig det här. Att adoptera ett barn från ett u-land är en vacker handling, att bidra till att västvärlden självsvälter är inte det!

I eftermiddag ska jag fila ihop min veckomeny som jag lovar att lägga upp innan end of play today!

Nu ska jag ut och njuta av trevligt sällskap och god lunch i solen!

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar