måndag 17 augusti 2009

Choklad

Chokladälskare (som jag själv!) fick goda nyheter precis lagom innan helgen... Svd rapporterade: Choklad 2 ggr i veckan minskar risken att dö i hjärtsjukdom för personer som tidigare drabbats av hjärtinfarkt. Detta enligt en svensk studie som presenteras i september i Journal of Internal Medicine. Risken var en tredjedel så stor för de personer som åt 50 gram choklad än de som inte åt choklad. Men 50 gram av vadå för choklad...?

I Sverige är vi ju uppvuxna med mjölkchoklad... och på TV visas just nu en fartglad tjej med en maraboukaka i munnen... men det är fel sort tyvärr! Det är den mörka chokladen som är bra för hjärtat. Där hittar du antioxidanter (flavoner) och mineraler som främjar hjärthälsan.

Det finns fler bevis; en stor amerikansk studie (2004) visade att några rutor 70-procentig choklad varje dag gör att blodkärlen lättare expanderar vilket minskar risken för hjärtinfarkt och kan sänka kolesterolhalten i blodet.

Istället för att äta en halv chokladkaka några ggr i veckan och riskera att gå upp i vikt (som kan öka risken för hjärtsjukdom...) så rekommenderar jag en rad 70 % mörk choklad var eller varannan dag.

Jag älskar Green & Black's choklad - har ätit den sedan mina dagar i London och nu finns den nästan överallt här i Sverige. Prova!

Alexandra

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kan du inte skriva fler veckomenyer, jag blev jätteinspirerad! :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul! Det kommer fler längre fram, jag lovar!
    Alexandra

    SvaraRadera