torsdag 3 december 2009

Motiverande samtal

Igår var jag i Uppsala hos eleverna. De fick öva på att vara kostrådgivare resp klient då temat för dagen var rollspel. De var SÅ duktiga och proffsiga! De fick öva på fiktiva klienter och utföra kostråd till den person (elev) de hade framför sig. De fick sedan återkoppla till varandra om hur det kändes som rådgivare och klient.

Mycket tankar och frågor dök upp under samtalen. Hur motiverar jag min klient till att genomföra förändring? Hur presenterar jag mina rekommendationer så att de blir tydliga och lätta att förstå? Hur hjälper jag en klient som upplevs negativ till allt? Osv. Jag gick runt och lyssnade och allt efter att dagen gick och de fick öva, blev de mer ödmjuka, mer proffsiga och anpassade sina rekommendationer efter personens målsättningar och önskningar.










Efter Uppsala var det dags för Viktgruppen, nästsista gången även där. "Måste vi sluta träffas?" undrade någon och vi känner faktiskt detsamma.... Vi kommer verkligen att sakna dem!

John höll föredrag om Motivation till träning vilket kändes som väldigt synkat med min dag i Uppsala! Han sa mycket kloka saker som även jag verkligen behövde höra, för att upprätthålla min träningsplan.

Han pratade om Yttre och Inre motivation. Hur vi alla mycket bättre skulle lyckas med våra målsättningar om vi även hittade vår inre motivation - den som ger lust och tillfredsställelse. Tex "ökad muskelmassa" eller "viktminskning" är en resultatpräglad yttre motivation. Att ha roligt och känna lust vägen dit är en inre motivation. Inre motivation föder engagemang.

Beteenden styrs av konsekvenser. Beteenden som ger positiva konsekvenser tenderar att bli upprepade. John menar på att man skiljer på tidiga och senare konsekvenser. Tex att äta något riktigt gott ger en tidig konsekvens av lustkänsla. En sen konsekvens är att vi blir uppsvällda och går upp i vikt. Men den tidiga konsekvensen är det som styr. Alla vet vi hur pyton man mår dagen efter lite för mycket alkohol. Men de tidiga konsekvenserna av alkohol (glad, lycklign, bekymmerslös....) är mer styrande.

Intressant vore om man vände på det hela sa John. Om man först blev bakis när man druckit alkohol eller först påtagligt gick upp i vikt då man ätit godis och SEN kom den positiva konsekvensen. Skulle vi då lika ofta välja den där godispåsen eller vinflaskan? Man kan välja att avstå från den tidiga konsekvensen och se de senare konsekvenserna. En intressant tanke tycker jag.

John pratade även om hur viktigt det är med målsättningar. Resultatmål, Prestationsmål och Processmål är alla lika viktiga.
Resultatmål: gå ner i vikt/förbättra kondition (ett sluttillstånd, svårt att mäta dagligen)
Prestationsmål: Springa 3 km på 15 min (mer mätbart)
Processmål: Teknik under träning. Andning, hållning etc. Bidrar till engagemang och medvetet närvarande i aktiviteten.

På tal om resultat så har viktgruppen nu gått ner totalt 38 kg! Gruppen har uppfyllt målsättningar på alla plan och det låter som att de hittat även sin inre motivation! I januari är det återträff så då ska det bli kul att se hur det gått på "egna ben".
Nu ska snart träffa en klient och motivera till en superkost! Sedan i eftermiddag ska jag springa några km på Balance bandet - medvetet närvarande i aktiviteten och med en tydlig målsättning om tid och effektivitet. Sen.... glögg!

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar