torsdag 13 januari 2011

Protein lyx?

I veckan skrev Göteborgsposten en tankvärd artikel om "Protein lyx i rika världen" där det framgår att vi svenskar äter mer protein än vad vi egentligen behöver.

Protein är starkt kopplat till ekonomiskt läge där rika länder äter mer protein än i fattiga länder. I Kongo-Kinshasa äter man i snitt 25 gram protein per dag. I sverige: 107 gram per dag...

I Sverige har vi tidigare varit nästan självförsörjande på nötkött men vi har nu dubblat vårt köttintag på 20 år och importerar därför hälften av vårt kött. 48 % av nötköttet, 60 % av lammköttet, 40 % av kycklingköttet och 28 % av grisköttet importeras.

Jordens resurser räcker inte till och ändå gapar vi västerlänningar glupskt efter mer. Mer än vi orkar - förra året skrev the Times att den mängd mat som slängs i Europa och USA kan mata hela världens befolkning tre gånger om!

Dessutom, nötkött är det allra mest energikrävande livsmedlet. Världsproduktionen av kött svarar för cirka 18 % av de utsläpp av växthusgaser som orsakats av människan enligt FAO rapport 2006. Man kan läsa där att de flesta andra ansträngningar för att motverka klimathotet är bortkastat om vi inte samtidigt ändrar våra matvanor och radikalt skär ned på köttkonsumtionen.

Jag kan inte påstå att jag själv lever 100 % klimatsmart. Kanske inte ens 70.. Men tycker att det är en viktig fråga och jag försöker! Undviker bla dumheter som att slänga mat och köttfrossa. Äter ofta närproducerat och äter rött kött max 1 gång/veckan. Och när jag köper kött väljer jag svenskt. Little things, big difference.

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar