torsdag 24 februari 2011

Mindre kött för britterna?

I veckan uppmanas britterna att begränsa sitt köttintag. The Daily Telegraph och flera andra dagstidningar skriver om den forskningsbaserade rapport från regeringen som kopplar ihop hög konsumtion av rött kött och ökad risk för cancer.

Rapporten rekommenderar att inte äta mer än 500 gram rött eller processat kött per vecka.

Många är kritiska till rapporten och ogillar att staten lägger sig i medborgarnas matvanor. Bland kommentarerna kan man bla läsa: "Government advisers" can shove it. Some people really need to get on with living their own lives, instead of constantly interfering in ours".

Jag kan på sätt och vis förstå kritiken men å andra sidan så tror jag att okunskap fortfarande är ett vanligt skäl till ohälsa. Därför är informationen viktig! Som Nutritionist med viss anknytning till England kan jag säga att samtliga av mina värsta skräckexempel på klienters matvanor kommer just därifrån..

Dessutom, syftet med rapporten är inte att avskräcka från kött. Man skriver: “It is important that people are not put off eating red meat entirely – but it would be irresponsible to ignore the potential health risks.

Jag har tidigare skrivit om rött kött här.

Alexandra

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tror helt klart på att mång bör minska köttätandet och jag tror också att många inte känner till hälsoriskerna. Tyvärr kanske inte en myndighet når fram till rätt personer utan det måste kanske gå till på ett annat sätt. Typ kända kockar?
    Jag har fått en del goda vegetariska recept av dig som jag verkligen gillar och hittar mycket på nätet. Försöker äta åtminstone 3 vegodagar i veckan.
    Ha en trevlig helg A!
    Sofie

    SvaraRadera
  2. Hej Sofie!

    Jag håller med! Vad kul att du gillade recepten.

    Ha det bra!

    Alexandra

    SvaraRadera