torsdag 3 februari 2011

Underbart god Levain

Här kommer så äntligen receptet på Pei-Tehs Levain surdegsbröd! Jag har inte provat baka det själv än så har ingen aning om svårighetsgraden men i helgen ska jag testköra! Om jag nu förstått det hela rätt så ska jag redan idag göra vetesurdegen inför söndag morgonens bak.

Dag 1, morgon
200 g vatten, 150 g vetemjöl (använder oftast ica eko vetemjöl special) 50 g rågmjöl (eko ). Rör ihop i en bunke, täck med ett lock och låt stå över natten.

Dag 2 Kväll
tillsätt: 100 g ljummet vatten, 100 g vetemjöl. rör om då och då (tror det känns som man pysslar om degen lite)

Dag 3 morgon = Klar vetesurdegsgrund

Baka brödet!

Dag 1, kväll
100 g vetesurdegsgrund, 200 g ljummet vatten, 150 g vetemjöl special, 50 g rågmjöl

Dag 2, morgon
(ca 12h efter det förra steget)
Går jag upp vid 5 på lör morgon så är bröden klara till 9 då resten av familjen äter frukost - en given succe!) Surdegen från gårdagen, 450 g vatten, 750 g vetemjöl special, 20 g salt.

Blanda allt utom saltet. Jobba järnet i ca 7min-10min med en kraftig träslev och njut av syra i underarmarna. Lägg till saltet och jobba ytterligare 4 minuter.

Häll ca 40g olivolja i en stor kastrull eller bunke och låt jäsa till dubbel storlek, vanligen 3-4timmmar. Vik ihop degen några gånger under jäsningen.

UTBAKNING
Ugnen på 275C (varmluft ca 230C). Sätt en plåt i ugnen så den är varm.

FORMA BRÖDEN
- Dra ut och vik degen till två avlånga bröd. Försök få de höga och ha skarven på ena sidan så de kan jäsa/expandera snyggt.


IN i UGNEN - Lägg dem på en mjölad bakduk. Denna glider och det blir lättare att få över dem på den varma plåten i ugnen.sänk värmen ca 25C efter ca 10-15 min. Sänk värmen ca 25C efter ytterligare ca 15 min.Sätt in en ugnstermometer i brödet. Bröden är klara då de blivit 98C.

Lycka till!

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar