tisdag 3 november 2009

Världens godaste pizza!

I helgen var jag på middag hos Karin. Hon bjöd på pizza och rött vin; fantastiskt gott! Jag var vrålhungrig och vi hade så mycket att prata om att jag glömde fota.... så bestämde mig att jag skulle försöka återskapa pizzan själv, för att dela med mig till er! Pizzan gjorde jag ikväll och den blev (nästan) lika god!

Ingredienser (1 person):
1 mjukt tortilla bröd
2 tsk kronärtskockscreme (alt. pesto eller tomatsås)
1/2 vitlök
ca 100 gram spenat (fryst går bra)
ca 100 gram svamp
1 tomatskiva
1 msk pinjenötter
1 msk parmesanost
Salt & peppar
Gör så här! Stek spenat och tillsätt hackad vitlök, salt och peppar. Stek svampen. Bred ett tunt lager kronärtskockscreme på brödet. Lägg på spenaten, en skiva tomat och sedan svampen. Strö över parmesanosten. Grädda i ugnen (200 grader) i 10-15 minuter. När pizzan är klar; strö över pinjenötterna. Servera med en god sallad! Jag hade bara tomat och gurka hemma....

Det går att göra "klassisk onyttig mat" till "klassisk nyttig och god mat"!


På tal om onyttig mat... Idag skrev SvD om en studie (publicerad i British Journal of Psychiatry) där man påvisat ett samband mellan processad onyttig mat och depression. Forskare hade studerat 2 grupper där den ena åt nyttig kost (mycket grönsaker, frukt, fisk etc) och den andra åt processad mat med sockerrika desserter, friterad mat och fettrika måltider.

Efter 5 år kunde man utläsa en stor skillnad mellan grupperna. De som åt nyttig kost hade en 26 % lägre risk att drabbas av depression än de som åt mer onyttigt. Man såg även att de personer som åt mest onyttig mat löpte en 58 % högre risk att drabbas av depression. Forskarna drog slutsatsen att, trots att fler studier krävs för att utreda mekanismen bakom deras resultat, så har deras studie visat ett starkt samband mellan mat och mental hälsa.

Var det någon som såg Paolo Robertos dokumentär 2004? I programmet "underkastade" han sig en diet av skräpmat, likt Morgan Spurlocks "Supersize me". Han gick upp 16 kg på 3 veckor. Vikten var dock inte det största problemet enligt Paolo. Det var den depression och ångestattacker som han för första gången i sitt liv drabbades av. This speaks for itself.

Jag gillar inte uttrycket uteslut. Ersätt låter bättre. Ersätt pizza med en nyttig variant. Nu har du receptet. Ge det till någon som gillar snabbmat!

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar