torsdag 19 november 2009

Viktgrupp Träff 7: Handling & Konsekvens

Ikväll träffades viktgruppen igen! Viktnedgång: 5 kg sedan förra träffen. 7 personer av 10 deltagare den här träffen hade minskat i vikt. 3 personer hade ökat i vikt, varav 2 personer hade minskat i fettprocent. Totalt har gruppen gått ner 36 kg tillsammans!

Kvällens tema: Felsteg!

Vi är alla människor. Det blir inte alltid som vi tänkt oss eller planerat. En födelsedagsfest, en AW drink, en ensam tråkig kväll hemma osv.... gör att man inte till punkt och pricka kan följa ett kostprogram.

Karin pratade förra veckan om KBT och mindfulness och vi spann vidare på temat. John (PT och pluggar fn till psykolog) delade ut ett schema över "självregistrering -felsteg". Tanken är att de ska registrera följande:

Situation (tex kom hem sent, ingen hemma)
Tanke (tex äntligen hemma, vilken jobbig dag; MAT!)
Känsla (tex hungrig, nedstämd, ensam)
Beteende (tex åt 6 chokladbitar efter maten, middagen åt jag snabbt)
Konsekvens, kortsiktig (tex kände mig glad, euforisk)
Konsekvens, långsiktig (tex besviken, sabbar mitt hårda arbete, går inte ner i vikt)
Mina mönster: (tex äter mig glad hemma på kvällen)
Alternativa beteenden: (tex äta långsammare, ta en kopp té efter maten, äta mellis kl 16:00)
Det här ska de fylla i och reflektera över, för att hitta mönster och förändringar! Johns tips: Ät med mindfulness! 1) ta en tugga 2) lägg ner besticken 3) Lyft blicken från tallriken 4) Koncentrera dig på att tugga maten, känna smaken 5) Svälj 6) Upprepa.

Jag hade dukat upp ett bord med onyttigheter, och lagt upp motsvarande energi i sockerbitar. Syftet var inte att skrämma eller komma med pekpinnar utan göra dem medvetna om vad eventuella frånfall kostar.

Tex: 2 glas vin (á 1,5 dl) = 15 sockerbitar. 1/2 chipspåse = 35 sockerbitar. 100 gram chokladkaka = 37 sockerbitar.

Visst är det ok med onyttigheter ibland men för att uppnå resultat uppmanas gruppen att minimera onyttigheter till 1 dag/vecka. Blir det fler tillfällen, fick de förslag på åtgärder dagen efter. Tex: 2 glas vin = 60 minuters rask promenad extra. 1/2 chipspåse = 60 minuters rask promenad + en egen "ersättningsmåltid" till lunch eller middag (hemmagjord smoothie de fått recept på).

Jag var lite orolig hur gruppen skulle tolka listan..... men phuuu så verkade de mycket positiva och tyckte att det var skönt att få riktlinjer. Som en av deltagarna så fint sa: "En prislapp på eventuella frosserier!". Det finns rum för slarv men blir det oftare än 1 gång per vecka - reflektera över beteendet och kontra med en åtgärd.


På Balance var det medlemsfest ikväll! (Viktgruppen smög sakta förbi utan att röra korvarna och champagnen, stolt man blir!). Stämningen var hög iaf och mycket folk; kul!

På vägen hem genom ösregnet var jag med om en fin sak. En kille som gick lite före mig på gatan erbjöd mig en plats under hans stora paraply. Tänk vad en liten gest från en okänd person gör mycket! Min tanke är givetvis; to pass it forward!

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar