tisdag 13 april 2010

KY, SJ och högt GI

Idag tog jag tåget till Uppsala igen till eleverna på KY för att prata protein & fett. De var verkligen på hugget idag; jag hann knappt få upp min första pp-slide innan frågorna kom som kulsprutor. Så roligt! Vissa av dem brinner verkligen för det här ämnet och tydligen var proteinerna extra intressanta.

Vi pratade aminosyror, proteinkvalité, proteinmängd och olika teorier bakom detta, fettkvalité, omega-3 med mera, med mera! Kände mig riktigt energifylld efter dagen men.... riktigt trött på att höra min egen röst.

På tåget hem fick jag syn på tidningen Kupé - på baksidan fanns följande annons:

Så här stod det: "En fika ska smaka gott för både kropp och själ. Därför bryggs vårt kaffe från Kahls på noga utvalda bönor av högsta kvalitet som rostas varsamt för bästa smak. Självklart är det både KRAV- och Rättvisemärkt".

Alltså SJ - hänger ni inte med i svängarna? Krav-märkt kaffe och dammsugare må vara gott ibland men varför inte lyfta fram även nyttiga alternativ som är sunt för både kropp, själ OCH hälsa!? Samtliga fikaalternativ på bilden har högt sockerinnehåll (och fett) och inte det mest sunda hälsovalet i en den dagliga kosthållningen. Byt spår!

Dessutom; idag rapporterar Sveriges Radio om en ny italiensk studie som visar hur kvinnors hjärt-hälsa påverkas negativt av för mycket snabba kolhydrater (högt GI). Kvinnor som åt en kost innehållande mycket snabba kolhydrater (godis, vitt bröd, läsk) löpte 2,24 gånger högre risk att drabbas av hjärtkärlsjukdom jämfört med kvinnor som åt huvudsakligen "långsamma kolhydrater" (frukt, grönsaker, fullkornsprodukter). Varför män inte drabbades lika hårt hade inte forkarna lyckats förklara.

Jag har tyvärr inte hunnit gå in och lusläsa studien så kan bara än så länge spekulera.. Visst, för mycket snabba kolhydrater, i kombination med inaktivitet och för stort energiintag, är inte det mest optimala för hälsan, tvärtom. Det är dock svårt att säga om det är enbart kolhydraterna som orsakat denna förhöjda risk för hjärtsjukdom. Ofta är det så att personer som väljer nyttig mat som grönsaker och fullkornsprodukter lever ett för övrigt hälsosamt liv, med tex fysisk aktivitet, mindre alkohol, icke-rökning osv. För mycket snabba kolhydrater kan eventuellt också innebära en brist på/för lite av vitaminer, mineraler och antioxidanter - var det frånvaro av dessa som också ökade risken för hjärtproblem?

Äter du sunt och varierat med bra kolhydratskvalité och bra fetter och dessutom regelbundet rör på dig - då äter du även hjärt-kärlvänligt. Då kan även snabba kolhydrater som dammsugare vara ok ibland. Det tror jag även att mina duktiga KY elever skulle hålla med om!

Imorgon - kunder på Balance & Viktgruppen på kvällen, blir spännande.

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar