torsdag 1 april 2010

Viktgruppen Träff 2

Igår träffades Viktgruppen! Det hade gått bra för dem, riktigt bra faktiskt... Inte bara viktmässigt utan de kände sig pigga och hade orkat med träningen. Dessutom tyckte de att maten varit riktigt god, och därmed kunde kostansvarig dra en lättnad suck. Kul!

En person hade känt sig lite trött och en annan hade svårt att hinna med mellanmålen. De fick båda samma rekommendation: mellanmålen är viktiga nu för att de ska få i sig ordentligt med näring. Om de känner sig trötta kan de öka mängderna på mellanmålen. Även ta det lite lugnare med högintensiv träning under startfasen. HÄR kan du hitta utdrag från Viktgruppens kostupplägg.

Vågen plockades fram och här är resultaten:
  • Antal deltagare Täff 2: 15 personer Vi jämför resultat från förra mätningen 24 mars. Antal deltagare totalt: 18 st.
  • Vikt: tillsammans har de gått ner 12,7 kg. Alla hade minskat i vikt förutom en person som hade samma vikt som förra mätningen.
  • Fettprocent: tillsammans har de minskat 2,4 i fettprocentent.
John höll sedan ett föredrag som handlade om "Motivation & Ambivalens inför motion- och kostbeteende". De fick en uppgift där de skulle reflektera kring förestående livsstilsförändringar. Jag hade någon timma tidigare fått göra uppgiften och det var verkligen nyttigt! Själv har jag lite svårt att komma igång med träningen (och då specifikt den där styrketräningen som man efter 4 år på Balance nu börjar förstå är så viktig...) och det var intressant att få på pränt de tankar som hindrar att man tar steget mot en konsekvent förändring som faktiskt består.

Frågor som togs upp:
1) Skriv ner fördelarna med din livsstil utan förändringen
2) Skriv ner nackdelarna med din livsstil utan förändringen
3) Skriv ner nackdelarna med en förändring av din livsstil
4) Skriv ner fördelarna med en förändring av din livsstil.
5) Om du sträcker ut tidsperspektivet till 5-10 år, hur ser skillnaden ut i tillvaron utan resp. med förändring?
Sedan fick man även rangordna sin motivation. Som sagt; väldigt nyttigt!

Igår hann jag även med en sväng inom Blueberry. Blev bjuden på fika där av en Balancekund, riktigt gulligt av henne! Jag beställde "Nuts for you", gjord på havremjölk, jordnötter, cashewnötter, kokos, banan, kardemumma och bär. Mmmm...

Glad påsk!
Alexandra

4 kommentarer:

  1. Hej Alex,

    kan du rekommedera några böcker, som är väldigt bra inom kost? Ingen skillnad om dom e på engelska ell svenska..

    Vad tycker du om 'the raw food movement' förresten?

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. ps. Hur går det med PT-Karin? Fortfarande ingen blogg? :)

    Har en fråga åt henne som jag har funderat över; när man köper löperskor (Asics), måste man välja en halv/en storlek större än vad man normalt har? (Jag har 38/38,5 men undrar om jag borde köpa 39)...

    Mvh
    Reija

    SvaraRadera
  3. Hej Reija!
    Det finns massor av bra böcker, det beror helt på vilket område. Ren näringslära och kopplat biokemi finns det några stycken men kanske du är mer intresserad av lättare läsning? Mat för henne av Karin Hvoslef tycker jag är intressant, likaså läste jag Helena Nybloms Supermaten - vägen till ett friskare liv och Hjärnhälsa av Karl Hultén samt Hjärnkoll på vikten. Bra böcker! Fick precis låna kokboken "Feed me now" av Bill Granger (mkt populär i Australien) och den tänkte jag bländra lite i till helgen.

    Jag ska vidarebefordra fråga till Karin. Dessvärre inga nyheter från henne angående blogg men även jag hoppas!

    Varma hälsningar, Alexandra

    SvaraRadera
  4. Hej igen,
    Raw food tycker jag är mycket spännande och det finns många som rapporterar om förbättrad hälsa som resultat. Dock skulle jag ha svårt för att upprätthålla den typen av kost själv men jag tror det är viktigt att få in rå föda i form av råkost som ett komplement till lagad mat.
    Alexandra

    SvaraRadera