tisdag 14 april 2009

Fruktsallad

Nu går vi äntligen mot varmare tider och sallader är åter i säsong! Jag gillar frukt och bär i mina sallader; sötman ger en sådan god smakbrytning. Så, spetsa till dina sallader med melon, mango, jordgubbar, äpplen, päron, vindruvor.... Förutom att det är gott, ger det dessutom ett extra näringstillskott.



I helgen bjöd mamma mig på en melonsallad som var himmelskt god! Vi åt den till en fläskfilérätt med rotfrukter. Salladen gjorde hon på ruccola, böngroddar, tomat, gurka (tog bort skal och kärnhus) och pressade färsk lime över salladen. Melon: tärnad Galiamelon. Krydda: citronpeppar. Super gott!

Melon innehåller 90 % vatten och en del vitaminer och mineraler. De gillar varmt klimat och den enda (vad jag vet) melonen som odlas i sverige är nätmelonen. Vill man äta riktigt klimatsmart och säsongsbetonat så får du byta ut melonen mot äpple.


På tal om säsongsbetonat; snart är det dags för Bondens marknad! Det är verkligen en fest för matpratare som jag! I stockholm startar Bondens Marknad på Söder (Katarina Bangata) och Östermalm (Tessinparken) lördag 16 maj. Mer info här.

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar