torsdag 11 juni 2009

Mätt av spenat?

Den ständiga jakten på magiska piller fortsätter... Denna gång gäller det bantarbiller eller rättare sagt "botmedel mot sötsug".

Sveriges Radio Ekot skriver om hur forskare i Lund tagit fram ett mättnadspiller ur spenat. Deltagarna i den svenska studien kände sig mätta längre och blodfettsprofilen förbättrades. Det är tack vare de så kallade thylakoider i spenatbladen som ger denna effekt. Nu vill man extraktera dessa ämnen i ett piller för att hjälpa mot övervikt och fetma. Tydligen hjälper det inte att tugga i sig spenatbladen. Professor Charlotte Erlandson-Albertsson menar på att vi människor inte är gjorda för gräsätning, och vi kan därför inte tillgodogöra oss ämnet från spenaten.

Visst är det fantastiskt att något från naturen kan åstadkomma denna effekt. Visst känns det som ett bättre alternativ till bantarmediciner som Reductil och Xenical. MEN är det bara jag som tycker att det är lite av en skrämmande situation vi har hamnat i? Övervikt och fetma ökar och vi söker ständigt efter olika metoder mot vår tids stora problem; att förhålla oss till överflödet av mat.

Jag kanske inte ska kasta sten... kanske sitter jag själv och poppar spenatpiller i framtiden..... men jag tror att det är viktigt att komma till roten av problemet. Ett sunt och långsiktigt förhållningssätt till mat är en viktig målbild. De "vardagliga sockerbelöningarna" är inte ett sunt förhållningssätt, lördagsgodis är. Sätt upp riktlinjer och bestäm dig, så tror jag att det är en lika bra metod.

Jag vet att det kan vara svårt. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med klienter med viktproblem. Att bemästra hungern och ändra kostvanor kan vara en psykologisk och fysisk krävande utmananing. Men det går!

För att minska sötsug rekommenderar jag:
  • Regelbundenhet! 3 huvudmåltider och 2-3 mellanmål. Dippa inte i blodsocker för det är där sötsuget kickar in!
  • Undvik saltrik mat eftersom salt framkallar sug efter socker
  • Protein till varje måltid (inklusive mellanmålen): mjölk, keso, nötter, frön, kalkon, ägg, kyckling, fisk, skaldjur.
  • Kanel och mullbär ska vara bra för blodsockret
  • Obotligt sötsug på kvällen? En proteindrink till eftermiddagsmellis kan vara bra. Likaså att brygga Yogi téer (finns många olika goda smaker) istället.
  • Kanske är du bara lite uttråkad......? Gör något annat så kanske de söta tankarna försvinner!

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar