tisdag 22 juni 2010

Hamstrar & motion

Min kompis hade en hamster när vi var små som sprang runt, runt i sitt hamsterhjul. Dock blev den ganska stor och fet och till slut orkade den inte springa runt i hjulet och dog faktiskt i förtid. Till saken hör att den gillade grädde och rostade brödbitar. En ganska tragisk historia och jag ska inte dra några paralleller här trots att det vore en ganska tydlig liknelse av hur många människor lever.

Göteborgsposten skrev igår om en amerikansk studie gjord på just hamstrar, där man såg att motion kunde ersätta alkohol hos dessa gnagare. Hamstrarna drack mer vatten än alkohol desto mer de sprang och tvärtom förhållande rådde för de icke-motionerande hamstrarna.

Forskarna menar på att det är på grund av att träning påverkar belöningssystemet i hjärnan. Intressant forskning vad gäller ärftlig alkoholism där träning kanske kan vara en del av förebyggande behandling?

Själv känner jag en tydlig effekt av just löpning och mår mycket bättre i sinnet när jag får till 3-4 pass i veckan. Sedan tackar jag kanske inte nej till ett glas vin men när man är inne i bra träningsrutiner så sker det naturligt att man inte vill förstöra effekten med osunt levende, oavsett vad det gäller. Hamster eller människa; vi behöver röra på oss! Kombinera det med bra kosthållning så kan du komma långt vad gäller hälsa och välbefinnande.

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar