fredag 4 juni 2010

Tonfiskssallad

Gillar "det där lilla extra" i maten. Det kan vara en krydda eller den rätta kombinationen av olika smaker som gör att rätten blir så där extra god. När det gäller nyttig mat på restuaranger/caféer kan jag ofta förvånas över hur tråkigt det ibland serveras. Bulgur och matvete härjar som ogräs på hälsohaken, och inget ont om dessa råvaror men jag kan känna att nu är vi redo för något nytt. Eller i alla fall lite djärvare smaker.

Igår gjorde jag tonfiskssallad. En sallad kan ju verkligen vara hur tråkig och hur underbar som helst. Om jag själv får avgöra så var den här salladen det senare..



Ingredienser (2 personer):
1 konservburk tonfiskfilé
2 hårdkokta ägg
1 morot
150-200 g tärnad potatis (fryst färdigtärnad går bra, det använde jag)
6 champinjoner
1 burk majs
1/2 röd paprika
1/4 rödlök
1-2 tsk smör
Bladpersilja
Dressing: 3 msk oliv- eller rapsolja, 1,5 msk vinäger, 1 tsk (eller mer) sambal oelek.

Gör så här!
1) Skölj och hacka champinjonerna. Finhacka rödlöken. 2) Stek den tärnade potatisen i lite smör i några minuter under omrörning. När potatisen börjar mjukna, lägg i champinjoner och rödlök. Rör om och stek i ytterligare någon minut. Salta och peppra samt tillsätt färsk bladpersilja. 3) Skölj och hacka paprikan. Skala moroten och riv den på ett rivjärn. 4) Blanda ihop dressingen. 5) Lägg upp potatismixen på en tallrik. Tillsätt tonfisk, majs, riven morot, paprika och ägghalvorna. 6) Ringla över dressingen och dekorera med bladpersilja! Har du citron hemma är det också gott att pressa över salladen.

Nu ska jag snart bege mig till Haga parken - vi har personalfest på Balance. 70 personer ska grilla och spela brännboll; hela kylen på Balance i Solna är proppfylld med mat!:)

Trevlig helg!
Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar