måndag 11 juli 2011

Grekisk sallad & Amé

Så gott med grekisk sallad på sommaren! För att den ska bli riktigt god är det några saker som är extra viktiga.

Jag gör min grekiska sallad på gurka, tomat, rödlök, svarta oliver, fetaost, oregano och dressing på olivolja, vinäger, lite senap, salt & peppar.

Först och främst ska grönsakerna vara rumstempererade. En helt annan smak tycker jag än om de är kalla. Sedan är kvalitén på oliverna viktigt. Fina kalamattaoliver är de bästa tycker jag, köp dem gärna i en saluhall eller välj ett lite dyrare märke. Stor skillnad i smak och kvalité.

Sedan är det verkligen skillnad på feta och feta... I matbutiken så tycker jag att Delias är den som smakar bäst. Annars finns det ju fetaost som man köper i lösvikt och de brukar ha en extra fin krämig konsistens och rätt sälta.

Varför inte börja med en alkoholfri fördrink! Amé, som finns att köpa på hälsokostbutiken, är lätt kolsyrat vatten med naturliga fruktjuicer och innehåller inga sötningsmedel. Servera i champagneglas - riktigt god och lite lyxigt!

1 kommentar: