
Louise Ungerth (chef för Konsument & Miljö, Konsumentföreningen) pratade om hur svårt det är för konsumenterna att orientera sig bland all marknadsföring av livsmedel och hälsopåståenden, som ibland är rena dumheterna. Som exempel tog hon upp Life's reklam "Apelsinen - snuvad på järn" och poängterade, precis som jag och många andra gjorde när den kom ut; -Vem äter apelsin för att få i sig just järn!? Ungerth tog även upp hur man lyfter fram gräsätande kor som ett mycket högre innehåll av omega-3. Ja, riktigt menade hon men mängden är försumbar jämfört med vad vi behöver får i oss. Det nya tuggumit VIGO var heller inte populärt. Gå in och läs (den vilseledande) reklamen så krävs egentligen ingen vidare förklaring.

Marju Orho-Melander (professor, Diabetes och Kardiova

Man har hittat ett antal fetmagener där den viktigaste är FTO (reglerar aptit). Däremot menade hon att fysisk aktivitet skyddar mot den här typen av gen. Om du tränar aktivt drabbas du inte av fetma trots om du skulle ha det här ärftliga anlaget. Kostmässigt det som skyddar just vid fetma pga FTO-genen är fettsnål kost men hon poängterade att det inte betyder att ett sådant kostupplägg fungerar vid andra fetmagener. Fetmagenen GIPR orsakar viktuppgång vid högt kolhydratsintag och bör därför regleras med en kolhydratsnål kosthållning.
Arbetet med att förstå samspelet mellan diet och genetiska riskfaktorer för vanliga folksjukdomar som fetma, diabetes och cancer har precis börjat. Det är dessutom oerhört komplext och krävs vidare forskning för att förstå hela sambandet.

Per Åman (professor, Uppsala) talade om svensk nutritionsforskning i ett internationellt perspektiv och tog upp HELGA - ett pågående forskningsprojekt om kostfibrer där expertgrupper från Danmark, Sverige, Finland, Island och Norge deltar.

Christina Karlsson (Health Manager, ICA) pratade om hur kunderna efterfrågar hälsosamma, ekologiskt och närproducerat - helst allt detta i ett! Däremot kan de handla väldigt ohälsosamt andra dagar. Christina pratade om hur mat och hälsoforskning tenderar att bli medicinskt svårbegripliga och att i slutändan måste det "översättas" rent operativt för att nå ut till kunden.
Christina tog upp Johan Swahns doktorsavhandling "If I can taste it, I want it" som undersöker hur man kan utveckla ett kognitivt baserat sensoriskt språk för olika produkter i detaljhandel och därefter använda det i marknadsföringen i butiksledet. Intressant! Man kan komma långt som livsmedelsbutik om man lyckas aktivera konsumenternas (alla) sinnen.
På tal om sinnen... lunchen som serverades var fantastiskt god! Ekologiskt, närodlat, färglatt, fin fettkvalité - inget hade lämnats åt slumpen. Men så var vi ju också på en matkonferens med fokus på hälsa.

Sammanfattningsvis, en intressant dag. Det finns verkligen svensk näringsforskning att vara stolt över! Samtidigt behövs fler tvärvetenskapliga studier med tanke på att det är ett sådant komplext område.
Höjdpunkten var definitivt föreläsningen om genetik - som lyfte fram just det här med komplexiteten men även det intressanta med .... mat. För slutsatserna under paneldiskussionen var just det; att kanske vi borde använda ordet mat istället för nutrition och näring. Så att avståndet mellan forskare och "folket" blir lite kortare. Det är ju trots allt icke-forskare som det forskas på och som är själva folkhälsan!
Alexandra
Så intressant! Önskar att man hade kunnat vara med på ett sånt föredrag. Speciellt det där med generna ja. Jag har några i min bekantskapskrets som varit runda/väldigt överviktiga och gått ner i vikt på helt två olika sett - den ena på fettsnålt, den andre på fettrikt. Fascinerande...
SvaraRaderaHälsningar
Bengt