fredag 7 maj 2010

Bakterier i matkorgen - so what?

Metro rapporterar allvarligt idag att matkorgarna är smutsiga och fulla av bakterier. Lismedelsinspektören Bo-Göran Fransson uttalar sig: "Snusket förekommer i mer eller mindre varje varukorg".

Är det bara jag som tycker att det här är onödig skrämsel? Bakterier behöver inte enbart vara av ondo. En allt för hygienisk omgivning kan faktiskt hämma bildning av ett ämne som behövs för immunförsvaret vilket kan förklara den sk hygienhypotesen. Hygienhypotesen sägs bla ligga bakom en ökad förekomst av allergier hos barn.

Visst; man kanske inte ska äta direkt ur matkorgen (om nu någon skulle få för sig att göra så...) men lite bakterier härdar nog mer än de skadar!

Alexandra

3 kommentarer:

  1. Ja lite skit rensar magen som man brukar säga!

    SvaraRadera
  2. Går det att frysa in vitlök (rå)? Förlorar den näring/vitaminer eller liknande då? Ska man isåntfall skala och hacka dem eller enbart skala dem innan man fryser in dem?

    Ibland har jag t.o.m. så bråttom att jag inte hinner hacka vitlök så tänkte om jag skalar (hackar) och fryser in dem vid ett tillfälle så sparar jag tid:) Men vill enbart göra det om inte näringen/vitlökens egenskaper förloras... Ex vitlök sänker ju GI:t + hjälper till förbränningen? (fastän kanske puttelite)

    Hur länge isåntfall kan de hålla sig i frysen? Går det även med vanlig lök?

    SvaraRadera
  3. Förresten!

    Ska man frysa in vitlöken rå eller bör man koka vitlöken innan den fryses in? Jag äter aldrig rå vitlök (utan har det i maten) så vad är bäst, att koka innan man fryser in den eller att vänta tills sen då man ska laga maten?

    Tack!

    SvaraRadera