torsdag 13 maj 2010

Risotto med sting!

Stark mat - simply love it! I veckan hittade jag en riktig guldklimp på Martina Italienska Delikatesser (Odengatan 39) - inlagd röd chili! Le conserve della nonna: Pepic anelli. Det var verkligen sting i den burken kan jag lova. Jag använde det i min risotto, och vilken smak! Se nedan recept.

Jag kan förresten verkligen rekommendera ett besök hos Martina Italienska Delikatesser - de har allt från italiensk skinka och ostar till pasta, marmelad och fina olivoljor. Dessutom är de otroligt serviceminded där.

Het risotto med svamp & sparris

Ingredienser (2 personer):
2 portioner risottoris
8 champinjoner
1 sparrisknyte (ca 8 sparrisar)
1/2 gul lök
1 dl riven parmesanost
1 msk pinjenötter
1/2 msk Bio Food lantbuljong
1 tsk Pepic Anelli (cirka 4 "chili-ringar" + lite av oljan) eller 1 liten bit röd chili.
Salt & svartpeppar

Gör så här! 1) Hacka lök och stek i stekpanna i lite olivolja. Lägg undan i en skål. 2) Skär sparrisen i bitar, stek dem i stekpanna i lite olivolja, några minuter. 3) Skölj och hacka champinjonerna, stek i olivolja i några minuter. Tillsätt pepic Anelli och rör om. 4) Lägg undan champinjoner och sparris i skålen med löken. 5) Stek riset i lite olivolja i stekpannan, tillsätt lite vatten och buljong och rör om. 6) Fortsätt att hälla i vatten i omgångar och låt koka in i riset. Smaka av och se när riset är färdigt (cirka 20 min). 7) När riset är klart, tillsätt lök, sparris och champinjoner och riven parmesanost. Krydda med salt & peppar. Smaka av med extra inlagd chili om du vill ha starkare smak. Rör om. 8) Stek pinjenötterna i lite olivolja tills de är gyllenbruna. 9) Lägg upp risotton på tallriken och strö över pinjenötterna. Dekorera gärna med lite bladpersilja! SÅ gott.

Trevlig helg!
Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar