tisdag 17 mars 2009

Avokado- eller jordnötsgås?

Gillar du mackor? Det har funnits i vår kultur länge…. Ordet smörgås dök upp i det svenska språket någon gång på 1500-talet. Man vet inte helt säkert vart namnet kommer ifrån men troligtvis har det först använts för att beskriva de smörklimpar som flyter på ytan vid kärnandet, precis som gäss. Dessa smörklimpar förstod man tidigt var väldigt gott på just bröd. En annan förklaring är att man använde just gåsfett på brödet (kanske en mer logisk förklaring..).

Avokadogås eller jordnötsgås är ett bättre och mer modernt namn. Både godare och nyttigare. Avokadon kan du mosa eller skiva på ditt bröd. Jordnötssmöret köper du helst i hälsokostbutiken (jag gillar Kung Markattas). Ibland när jag lyxar till min smoothie på morgonen brukar jag lägga i en klick jordnötssmör. Det lärde jag mig i USA (vart annars!?).

Imorgon håller jag föredrag på Balance kl 18:00. Temat är "Vikt i balans". Kostnadsfritt för medlemmar och 250 kr för icke-medlemmar. Välkomna!

Alex x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar