söndag 15 mars 2009

Kokosfett

Nu har jag varit och handlat igen! Den här gången hade jag slut på kokosfett hemma så det blev BioFoods kokosfett (tidigare har jag använt Living Foods, men den är lite dyr...).
Ett litet tips alltså för er som inte vet vad som är bäst att steka i så rekommenderar jag kokosfettet (extra virgin) varmt. Vid lägre temperaturer så fungerar oliv- och rapsolja utmärkt men annars ska du välja vanligt smör eller kokosfett.

Studier har visat att kokosfett har immunstärkande egenskaper och skyddar levern. Kokosfettet tål även upphettning (eftersom det är ett mättat fett) och kan alltså med fördel stekas i. Kokosfettet fungerar dessutom utmärkt som massageolja. Jag brukar faktiskt smörja in mig i ansiktet och på kroppen ibland eftersom det ska göra huden mjukare och förhinra rynkbildning och åldersfläckar.... något man börjat tänka på de senaste åren... :-) Perfekt även vid solsveda.

För övrigt har jag haft en bra helg. Föredraget i fredags gick verkligen bra, det var ett härligt gäng som vi föreläste för; intresserade och frågvisa. Dessutom så fick vi blommor efteråt! Jag blev verkligen överraskad och mycket mycket glad. En liten gest som värmde stort!

Trevlig söndag! Alexx

2 kommentarer:

  1. Åh vilken spännande blogg =) Ska bli kul att följa dig.

    SvaraRadera
  2. Tackar så mycket.
    Välkommen hit igen! :-)
    Alexandra

    SvaraRadera