måndag 16 mars 2009

Linssoppa

Dagen har varit bra men har jag känt mig lite frusen och "måndagsbluesig" så det kändes helt rätt att gå hem och laga lite soppa... Jag är mkt förtjust i röda linser! Man kan göra så mycket med dem - allt från sallader, biffar, soppa... och så kan man tappa linspaketet i matbutiken så att tusen linser hystas ut över golvet. Jo visst, det hände mig idag. Stod och läste på innehållsförteckningarna som allra bäst i den lokala matbutiken (som jag f.ö. måste göra ett uppehåll att gå till under ett tag nu) då linspaketet på ett oförklarligt sätt tippade över hyllan och gick sönder. Say no more, det var pinsamt iaf och såpass att jag glömde tacka den snälla personalkillen som avböjde min hjälp och sopade upp allt... :-/

Fick köpt mitt linspaket i alla fall och här kommer receptet för er som delar mitt linsintresse:

Ingredienser: gul lök, potatis, röd chili, röda linser, krossade tomater, kokosmjölk, bladpersilja (eller koriander), buljong, salt, svartpeppar, sambal oelek.

Så här gör du: Skala och hacka lök och potatis i bitar. Urkärna och finhacka chilin. Fräs allt i olivolja/rapsolja/kokosfett tillsammans med röda linser i 1-2 minuter. Tillsätt 1 burk krossade tomater och 1 burk kokosmjölk. Tillsätt ca 1 msk Bio foods buljong och vatten (3-4 dl cirka..). Låt koka i ca 15 minuter. Skölj och grovhacka bladpersiljan och lägg i soppan. Smaka av med salt, svartpeppar och sambal oelek. Smaksak om man vill mixa soppan, men jag tycker att det blir godast! Äter den med 1 kokt ägg.

Alexandra x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar