fredag 18 december 2009

Recept: Lax med honung, senap & nötter

Dagarna springer iväg..... Kämpar verkligen mot tiden och det faktum att det snart är jul! På måndag drar jag ner till Halmstad, ska bli riktigt mysigt. Ser verkligen fram emot att sitta på tåget och mysa, knapra på nötter och bläddra i tidningar!

Igår gjorde jag en svin(så populärt prefix...)-god laxrätt. Det var mitt ex som lagade den till mig första gången och har sedan dess varit en klar favvo (laxen alltså...)! Här kommer receptet:

Lax med senap, honung, nötter & ljummen potatissallad (2 portioner)

Ingredienser:
2 laxfiléer
1 msk senap (dijon)
1 msk flytande honung
ca 10 hasselnötter
4 potatisar
1 knippe sparris
2 msk hackad gräslök
2 msk kapris
1 msk olivolja
1 msk färskpressad citron
Salt & svartpeppar

Gör så här!
1) Hacka hasselnötterna och blanda ihop med senap och honung. 2) Lägg laxfiléerna på ett ugnssäkert fat och bred på nötblandningen. Grilla i ugn 200 grader, ca 15-20 minuter. 3) Skala potatisen och skär i tärningar. Koka i saltat vatten tills mjuka - ca 10 min. 4) Medan potatisen fortfarande är varma; tillsätt olivolja, gräslök, kapris, citron, salt & svartpeppar. Rör om försiktigt. 5) Skär sparrisen i bitar och koka i saltat vatten i några minuter (de ska inte bli för mjuka). 6) Servera laxen med potatissallad och sparris.

Trevlig helg!

Alexandra

1 kommentar:

  1. Ser hur gott ut som helst!! Tack för det!
    kram Erika

    SvaraRadera