torsdag 7 oktober 2010

Mördande reklam

Allt fler livsmedelsföretag ägnar sig åt marknadsföring som lyfter fram matkvalité och miljö. Hälsotrenden "tvingar fram" förändringar som så klart på sikt är en satsning som ger ekonomiska möjligheter. Trenden kommer att fortsätta hålla i sig; i Sverige ligger vi fortfarande lite efter vid jämförelse med USA och England där hälsotrenden fortfarande inte nått sin peak.

Vad ligger bakom det ökade fokus på hälsa? Vetenskapliga studier som visar hälsoeffekter av kost och motion. Forskning som visar att livsstilsförändringar kan verka förebyggande mot flera sjukdomar. En allt äldre befolkningen vill vara frisk och aktiv.

På min korta T-baneresa hem igår möttes jag av flera skyltar som talade vänligt till mig.


"Vårt bröd ska vara bakat utan tillsatser på svensk sigillmärkt råg. Vår råg transporteras maximalt 34 mil till vårt bageri. Vi vill fortsätta ta vår råg från våra bönder i vårt närområde"

Gårdagens livsmedelsföretag ville oss inte lika väl... Höga vinstmarginaler på godis, fet färdigmat och ett svagt intresse för konsumentens hälsa. Men nu ser läget alltså annorlunda ut... och trots att det snarare har en ekonomisk vinkling än någonting annat så är satsningen faktiskt bra för oss!

Alexandra

1 kommentar:

  1. Går åt rätt håll! Lagad mat från grunden är det absolut bästa! Har du varit på wholefood market i london/ny? Vilken inspirationskälla, jag var där i helgen och önskar att vi får något liknande i sverige. kanske du ska starta upp!?:)

    SvaraRadera