onsdag 9 mars 2011

Light?

Två vanliga frågor som jag ofta får under ett kostsamtal; "Är sötningsmedel ok?" och "Hur blir jag av med mitt sötsug?". Inte sällan förekommer de här frågorna samtidigt... Många dricker lightdrycker för att dämpa sitt sötsug och samtidigt komma undan kalorierna.

Amerikanska forskare rapporterade i veckan att sötningsmedel inte dämpar sötsug utan kan istället sätta aptiten ur spel. Man menar på att smakcellerna kommunicerar med vårt matsmältningssystem och gör att vi blir mindre sötsugna när vi är mätta. Men när det gäller sötningsmedel så misstolkar kroppen dessa signaler.

Kroppen har en viss typ av "socker-receptorer" som finns på tungan, hjärnan, tarmen och bukspottskörteln och som känner av riktigt socker. De här smakcellerna kan reglera vår uppfattning av sötman, lite beroende på om vi behöver mat eller inte och kan alltså påverka aptit och mättnad. Sötningsmedel däremot kan istället förvirra systemet och gör så att vi istället blir mer hungriga.

Som svar på frågorna: Nej, jag tycker inte att light-produkter är ett bra alternativ. Det händer visserligen att jag själv pimplar i mig en cola-light ibland (mest för att jag gillar den bättre än vanlig cola) så jag ska inte kasta sten... Men det är ingen nyttig dryck i för stora mängder. Med tanke på ovan så är det heller inget bra alternativ för den som vill minska sötsuget - du kan istället bli ändå mer sötsugen! Genom att äta regelbundet och få in matiga mellanmål under dagen så håller du dig mätt. Håller du dig mätt minskar risken för sötsug. Simple!

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar