torsdag 24 mars 2011

Rostade Mandlar

Egentligen borde det vara så enkelt. KISS som man säger - keep it simple stupid. Men ändå verkar det vara så extremt svårt att hålla det just simple. Jag pratar givetvis mat igen.

På väg hem svängde jag inom ICA. Kände ett sug efter salt och plötsligt uppenbarade sig OLWs rostade mandlar. En "nyhet" också - Åh den tar jag! Hur dåligt kan det vara? Jag är förbi stadiet lusläsa-ingredienslistor. Jag känner ju till de flesta produkterna och i övrigt går jag numera på känsla. Men.... känslan var helt fel den här gången.

OLWs mysiga löfte om "rostade mandlar i olivolja" håller inte riktigt. Väl hemma i soffan började jag knapra. Lite väl salt va? Vad smakar det egentligen? Lök...? Nej, det var ju salt och olivolja.... eller? Då vänder jag på påsen och börjar läsa.

Ingredienser:
mandlar, olivolja, salt, druvsocker, jästextrakt, maltodextrin, smakförstärkare E621 och E635, lökpulver, potatisfiber, surhetsreglerande medel E330, vegetabilisk olja, antioxidant E320.

Så snopet... 13 ingredienser! Först och främst stör det mig att det är 10 fler ingredienser än vad den borde innehålla. Lökpulver kanske inte är direkt något hälsofarligt ämne men jag vill inte att mina mandlar ska smaka lök! Sedan finns det ju då även några tveksamma ingredienser.

E621
Mononatriumglutamat - syntetiskt framställd av glutaminsyra. Den mest vanligaste förekommande smakförstärkaren. Enligt Äkta Vara kan det "ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för småbarn".

E 635 - också smakförstärkare. Syntetiskt framställt salt av någon av nukleinsyrorna. Enligt Äkta Vara "kan utgöra problem för personer som lider av gikt. Kan också vara ohälsosamt för småbarn".

E 320 - syntetiskt framställd antioxidantmedel. Enligt Äkta Vara: "Kan innebära hälsorisker för småbarn. Misstänks orsaka allergiska reaktioner och hyperaktivitet. Omdiskuterade cancereffekter."

Maltodextrin
: ”manipulerad kolhydrat” som kan vara utsatt för genmanipulation.

Känner mig något lurad faktiskt. Och irriterad. Så onödigt alla dessa tillsatser.

Voltaires ekologiska tamarirostade mandlar håller däremot vad de lovar: "Ekologiska mandlar direkt från vår odlare på Sicilien som marineras i Tamari och rostas i ugn. Naturliga snacks utan konstigheter".

Ingredienser: Mandlar från Sicilien*, Tamari* (* ekologisk ingrediens). Thats it. KISS!

Alexandra

2 kommentarer:

  1. Jag har sett dom och har precis som du trott att de varit bra! Jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt att tillsätta alla dessa ingredienser!! Jag tycker det är äckligt ärligt talat!
    Tack för tips angående voltaire. Ska absolut köpa dem istället. De är ju så dyra hennes produkter men kvalite ha ju sitt pris förstås..
    Tack!
    /Susanne

    SvaraRadera
  2. Urk... Ja V är bra, kung markatta har också fina mandlar!

    SvaraRadera