onsdag 29 september 2010

Matlagning

Matlagningskurs hemma hos mig igår med en kund och hans 9-åriga dotter! De vill lära sig "god & nyttig" matlagning och hitta bra alternativ till Findus...

Vi ska träffas några gånger framöver där de väljer ut sina favoriträtter som vi sedan lagar tillsammans i nyttig regi. Först ut: Huvudrätt: Pyttipanna. Efterrätt: Gino.

Pyttipanna är en riktigt bra måltid tycker jag! Med tanke på mitt tidigare inlägg om restmat så passar pyttipanna perfekt; man kan använda nästan vad som helst i en pytt.
Basen i pyttipannan; potatis, lök, morötter och palsternacka. Kokt eller råstekt potatis passar vilket som. Vi råstekte tärnad potatis i höns- och grönsaksbuljong.

Kryddor: de fick välja sina favoriter från mitt kryddbord. De valde buljong, timjan och cayennepeppar.

Gino: skivad banan, kiwi och jordgubbar. Riven vit choklad överst och in i ugnen 200 grader grill i cirka 5-10 minuter. Servera med bärkesella (kesella+mosade bär+honung).

En riktigt lyckad kväll som fick bästa betyg av både far och dotter! Nästa vecka lagar vi taccos & "friterade bananer".

Alexandra

1 kommentar:

  1. häftigt man kanske skulle anlita dig! jag trodde inte att pyttipanna var nyttigt men å andra sidan så blir det den som finns i frysdiskarna i mataffären.... Kan du lägga ut receptet också?, vore toppen.
    /Peter (Balance)

    SvaraRadera