torsdag 11 mars 2010

Brasilianskt kött

Här kommer dessvärre en till rapport om vad som (egentligen) finns på mathyllan. Den här gången gäller det kött.

Ekots Matens Pris rapporterade i söndags att Brasilianska kor är inte så "fria" som många tror. Många har en falsk bild av det importerade köttet där det ofta framställs att boskapen "går fritt och äter gräs". Ekots reportrar har varit runt på boskapsrancher i Brasilien och rapporterar om något helt annat.

Så här säger de: "Det vi ser är så långt ifrån naturliga gröna betesängar som man kan komma. I en trång fålla klafsar boskapen runt i brun geggig sörja. De trängs kring blå plastkar fyllda med kasserade makaroner och soja. Marken är helt söndertrampad. Vissa av korna står upp till knäna i geggan. Många av djuren betar på mark besprutad av bekämpningsmedel som är förbjudna i Sverige och många länder. I dag hålls mellan var tionde och var femte nötdjur i Brasilien en del av sitt liv på det här viset."

Nu tänker ni kanske: nu finns det till slut INGET man kan äta förutom lokalt odlade rågkorn! Kära vänner; min avsikt är absolut inte att skrämma bort er från animalisk föda men jag tycker att det är viktigt att belysa vad som sker bakom kulisserna. Att man tänker till och gör medvetna val. Oavsett om det gäller djurhantering, klimat eller innehåll. Mindfoodness!

Slöseri med mat är bland det värsta jag vet, och då tänker jag främst på (västvärldens) stora portioner och mat som slängs. Kanske det låter överdramatiskt men låt inte djuren sätta sitt liv till för ingenting - släng aldrig mat!

Min uppmaning är: Ät varierat. Ät mindre men välj kvalité. Inför en eller flera vegetariska måltider varje vecka. Och precis som min kloka vän (och även dietist) Karin Magnusson säger; ibland gäller det att välja det bästa bland det sämsta.

Ikväll ska jag bjuda Karin & Johanna på middag. En 3-rätters vegetarisk meny. Imorgon får ni recept, om ni vill?

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar