måndag 8 mars 2010

Christoffer & Risoni

Mail från Christoffer!

"Här är lite bilder på mig och min risoni. det var ju sjukt gott. Tog
däremot fel när jag skulle ta räkor, det blev kräftstjärtar. Men det
är ju gott det också.


I övrigt är det lite svårt att tajma all mat hela tiden. Tror jag ändå
varit rätt dålig på att äta tidigare. Äter när man blir hungrig liksom, och då kan det ha gått sex timmar typ. Är ofta ute och far och är sällan hemma. Men jag kommer nog in i det känns det som, det är ju bara tal om rutiner på att ta med frukt och sånt."

Några minuter senare kom ett till mail...

"Vet inte om det är av värde men jag bangade faktiskt en fest igår. är ju inte den som brukar göra sånt men jag höll mig hemma med champinjoner i senap och en god film"

Aah stolt man blir! C tar upp ett vanligt problem för många; att det går för lång tid mellan måltiderna. Man blir irriterad, trött, ofokuserad, ont i huvudet och sugen på något sött eller kaffe. Känner du igen dig? Tänk förebyggande istället. Sätt larm på mobilen och försök komma ihåg mellanmålen så håller du jämnare energinivåer under dagen. Gärna ett matigt mellanmål som tex frukt+yoghurt, frukt+nötter, hallon+kesella eller knäckebröd+pålägg.

Någon som vill ha risoni receptet, så kommer det här.

Risoni-& Räksallad (2 portioner)

Ingredienser: 2 portioner risoni (tex Barillas), 1 burk räkor i lake (eller kräftstjärtar!), ½ grönsaksbuljong, ½ röd eller gul paprika, ½ paket, ruccola (eller bladspenat), ½ dl pressad citron, 1,5 msk olivolja, 4 msk grovriven parmesan, Salt & svartpeppar.

Gör så här! 1) Koka risoni enligt anvisningar med buljongen, låt svalna. 2) Grovhacka ruccola. Urkärna och hacka paprikan. 3) Blanda ruccola och paprika med den avsvalnade risonin och tillsätt olivolja, citron, salt och peppar. 4) Krama ur vattnet från räkorna och blanda i dem i risonin. 5) Servera med riven parmesan över rätten.

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar