söndag 8 mars 2009

Tid må vara pengar men inte alltid hälsa!

De som har lyssnat på mina föredrag eller gått hos mig som kund vet att jag varken bannlyser ”onyttigheter” eller uppmanar till att odla tomater på balkongen för att man ska uppnå optimal hälsa. Jag tycker att man kan dricka vin ibland och äta onyttigt vid vissa tillfällen om man vill det. Så länge man rör på sig regelbundet och sätter vissa riktlinjer. Men vad jag uppmanar ALLA till att göra helt och hållet är att laga sin egen mat. Punkt.

"....Men jag har inte tid!" utbrister då många.

Att tid är något vi vill spara genomsyrar hela vår vardag. De senaste 100 åren har vi sparat massvis med tid genom att göra vardagslivet enklare. Vi har hissar, kylskåp, mikrougnar, Internet-tjänster, snabbmat osv. Allt för att spara tid, och ändå har vi mer ont om tid än någonsin... Det förbryllar mig lite granna.

Det mesta i vår vardag går ju faktiskt att tidsberäkna; tiden det tar för att duscha, gå på toaletten, ta sig till/från jobbet, hämta barnen, laga mat, borsta tänderna osv. Frågan är; skulle du borsta tänderna några sekunder kortare för att tjäna in tid? Nej? Varför då göra ett lika befängt val när det gäller matlagning?

På 50-talet var den genomsnittliga tiden för matlagning 2 timmar och nu knappt 15 minuter. De trevligt förpackade färdiglagade rätterna hjälper många att ägna sig åt annat än matlagning. Vad som bör locka mindre är de mängder av artificiella ingredienser som tillsätts i dessa rätter. Eller vad sägs om en burk med guacemole, där det knappt finns ett spår av riktig avokado i.... Tar verkligen mosning av avokado så mycket längre tid?

Låt nu matlagningen återta sitt realistiska tidsförlopp! Köttbullar tar ca 20 minuter att göra (=hacka lök, blanda med köttfärsen, rulla bullarna och steka). Visst sparar du kanske 10-15 minuter på att köpa färdigköpta köttbullar, och ytterligare några minuter genom att slippa disken, men vinsterna med dina egna bullar är FLERA! Hel- och halvfabrikat och snabbmat har dålig matkvallité och undersökningar har visat starka samband mellan den här typen av mat och ökad risk för ohälsa.

Jag förstår inte varför den här debatten aldrig riktigt tar fart! Kanske är vi för upptagna av att leta efter den billigaste matkassen? Eller spara vår värdefulla tid? Till bekostnad av VAD? För er som undrar vad "maten" på hyllorna egentligen innehåller kan jag rekommendera boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Där finns det fler ofattbara avslöjanden.

Nu ska jag laga laxfilé i ugnen med paprika och squash med yoghurtsås till. Blandar hackade hasselnötter, honung och dijon senap och brer på laxen. Urgott! Beräknad tid: 30 minuter. Dessutom; jag sparar oräkneliga timmar på att slippa fånga laxen själv :-)

I mitt nästa inlägg kommer jag att ge tips på hur enkelt det faktiskt kan vara att laga mat - någonstans mellan 15 och 2 timmar...

Alexandra x

1 kommentar: