fredag 6 mars 2009

Resan har börjat!

Idag hade viktminsknings- gruppen sin första sammankomst! Det är alltid lite pirrigt när man ska starta upp ett nytt projekt, och i det här fallet helt nytt för Balance. Det är klart att det finns en gnutta oro utöver optimismen och ffa har jag undrat över hur gruppkänslan kommer att kännas. Gruppdynamiken är ju otroligt viktig. Oron försvann på tre röda och det känns enbart toppen - det här kommer att bli riktigt kul!

Deras första uppgift var att emaila målsättningar, förväntningar och ev. svårigheter vilket de gjorde under veckan som gått. Svaren var många, ärliga och genomtänkta. Vissa vill gå ner 1 kg, andra 10. Vissa vill minska fettprocent, andra bygga muskler. De allra flesta vill hitta ett långsiktigt förhållningssätt till kost och träning. Förväntningarna var höga men realistiska. Det känns som att trots "viktminskning" har varit främsta ändamålet med den här kursen så kommer "hälsa" och "balans" ta lika stor plats.

De har nu påbörjat fas 1!
Vad innebär fas 1? Minskat energiintag & blodsockerkontroll. De följer ett diet- och träningsprogram under 2 veckor där kosten har störst betydelse för viktminskningen. Det blir smoothies på morgonen (=yoghurt, proteinpulver, linfröolja, psylliumfröskal, frysta bär, 1/2 banan) och 1 ägg. Lunchen enligt tallriksmodellen men något mindre pasta/ris/potatis. De äter 2 mellanmål under dagen och på kvällen är det fokus på proteinerna.

Varför blodsockerkontroll? För att främja insulinkänsligheten (=cellernas förmåga att reagera på insulin och ta upp glukos). En dålig insulinkänslighet kan ligga bakom en ökad fettinlagring. Hur förbättrar man sin insulinkänslighet? 1) äter regelbundet 2) äter rätt typ av kolhydrater 3) äter rätt typ av fett och 4) tränar. Träningen kommer dock att vara mer lågintensiv under de 2 första veckorna men kommer att trappas upp successivt. Jocke sa på militärt manér: "Från och med nu existerar varken hissar eller rulltrappor!". Yes, sir!

Produkterna som jag rekommenderar är Holistics. De står för kvalité och har ett bra utbud av olika produkter. Ett annat proteinpulver som också är bra är Great Earth Pure Whey.

Några i gruppen undrade över andra märken. Det man ska gå efter, anser jag, är innehållsförteckningen. Står det aspartam eller något annat ni kanske inte ens vet vad det är (det här gäller livsmedel generellt) gör ni ett bättre val att välja något annat! Naturliga ingredienser är att föredra.

Gyula från Lifeportalen http://www.lifeportalen.se/ var också med på mötet och förklarade hur de ska föra träningsdagbok på nätet. Vi kommer att se hur vikt och träning utvecklas under kursens gång. Det är gruppen som helhet som räknas och kommer att utmanas till optimala träningsresultat.

För övrigt har jag lovat att följa programmet själv..... och jag brukar stå vid mitt ord så det blir till att mixa smoothies framöver. Kanske att jag äter lite mer..., måste ju hålla uppe min löpning! Men de kommer att komma ikapp mig snart.

Nu är klockan snart 01:30 och nattugglan i mig börjar strax svika. Fortsättning följer, absolut!

Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar