måndag 14 september 2009

Bre gott!

I helgen var det jobb, jobb, jobb.. Jag förbereder mig inför Uppsala jobbet nästa vecka där jag föreläser näringslära på Yrkesakademin varje hösttermin. Det är så himla roligt! Längtar verkligen efter att få möta en ny grupp elever och få prata kost med dem. Det pirrar i hela magen faktiskt! Samtidigt är jag himlans nervös.... i natt drömde jag att jag kom till första lektionen utan papper, utan powerpoint och helt utan förberedelser.... inte kul, det får inte hända!

Något jag kommer att prata med mina elever om är kopplingen mellan mat och hälsa. Just det här med förebyggande vård ligger mig varmt om hjärtat; att man genom bra kosthållning kan hålla sig friskare och minska risken för sjukdomar som tex hjärt- kärlproblem och allergier. I fredags presenterade Göteborgs Universitet en rapport som visar att just allergier bland unga har ökat med 10 %. Studien visar att 49 % av ungdomarna i Västra Götalands län har antingen astma, eksem eller näsbesvär.

Intressant är att de ungdomar som åt mer fisk och smör hade en lägre förekomst av astma. Detta har även andra studier visat. Fisk innehåller nyttiga fetter (speciellt fet fisk) som har anti-inflammatoriska effekter. Att äta smör är ett bättre val än margarinprodukter eftersom smör inte innehåller de omega-6 fettsyror som i överskott (och i kombination med lågt intag av omega-3) kan orsaka inflammationer i kroppen. Visst är det då lite tokigt att Livsmedelsverket uppmanar skolor att byta smör mot lättmargarin!?

Göran Petersson, Chalmers, skriver i en rapport att hjärt-kärlsjukdomar inte längre kopplas till det mättade fettet (som finns i bla smör) utan till ett överintag av omega-6-fettsyror. De skadar via metabolisk bildning av eikosanoider och oxidation av LDL. Bordsmargarinet Becel har ett högt innehåll av omega-6-fett och trots att det marknadsförs som hjärt-kärlfrämjande stämmer detta alltså inte. Bregott är ett bättre val tycker även Petersson. Själv tycker jag även att mosad avokado är ett minst lika bra alternativ som "klister" på mackan.

Jag har skrivit det förr. Naturenlig kost är den bästa, utan tvivel. Undvik lightprodukter och välj naturliga och bra råvaror. Det är fundamentet för god kosthållning. Om du vill hålla dig frisk vill säga.

Ha en bra måndag!

Alexandra x

2 kommentarer:

  1. Intressant! jag slutade med lightprodukter för länge sen känns mycke bättre för kroppen. äter heller inte mjölkprodukter och mår bra av det.

    SvaraRadera
  2. Åh du är helt inne på rätt spår!! Äter bara naturliga råvaror, skulle aldrig falla mig in att äta/dricka lightprodukter. Inte heller färdigrätter som mest består av socker och konserveringsmedel.. Ändrade helt min kost för 6 månader sedan och jag har bara farit snuvig 2 dagar... Tycker jag säger allt!! :D

    SvaraRadera