tisdag 8 september 2009

Mat-hak

Man har ju sina favorit mathak i stockholm... Här kommer några av mina!

Restaurang Underbar, Drottninggatan 102
Är precis som namnet utlovar; helt underbar mat. Libanesisk mat med mezes och annat gott. I helgen åt jag kycklingspett med 4 olika kikärt- och yoghurtbaserade såser med fantastiskt god bulgur. Super mysig miljö!


Androuet - den franska ostbutiken, Nybrogatan 6
De har 100 olika ostar från Frankrikes alla regioner. Du kan hitta ost gjord på komjölk, getmjölk och fårmjölk. Köpte fårost där men även oskalade hasselnötter - de smakade helt fantastiskt och är mycket saftigare än dem man hittar i matbutikerna. Måste provas!


SOFO Bread Shop, Bondegatan 6.
Åh vad jag saknar mina gamla kvarter.... Det här bageriet har underbart gott surdegsbröd.




Tysta Mari, Östermalmshallen
Så härligt med livlig saluhallsmiljö. I måndags åt jag lunch här och jag måste säga att de har fantastiskt goda räksallader!
Blueberry - NK, Sibyllegatan och Birger Jarlsgatan
De här små må-bra-butikerna har verkligen allt i hälsoväg. Deras smoothies är förvisso dyra men helt superba. Man blir nästan knäsvag av de söta nötpåsarna, müslipaketen, bärblandningar....


Story, Riddargatan
Serverar goda & nyttiga lunchalternativ. Jag o min PT kompis hänger där jämt :-)


Sosta Espresso Bar, Jacobsbergsgatan

Kaffet här är oslagbart, här tar jag min espresso. Dessutom; de säger inte tack, hej eller på återseende utan grazie, ciao & arrividerci. Love it!


Alexandra xx

1 kommentar: