torsdag 10 september 2009

Hälsa attityd!

Lunch på Blueberry idag. Jag åt "Lentil love" och surdegsbröd med bönhummus. Åhhh... det var så himla gott. Svårt att hitta någon i hälsobranschen som säger något ont om det stället. En snitsad bana går faktiskt mellan Balance och Blueberry! Samtliga av våra PTs vandrar dit på lunch och raster och köper smoothies, soppor, bars. Och så gör även jag..

Health starts with attitude! välkomnar dig på Blueberrys hemsida. Vi måste ta ansvar för vår egen hälsa och miljö, och det startar hos dig själv. Det finns stora vinster att plocka ut i framtiden om vi tar hand om vår kropp och natur.

En känd forskare uttalade sig nyligen om att förebyggande vård är ett sådant otacksamt ämne att jobba med inom sjukvården. Det har varit (och är) svårt att motivera folk att göra förändringar idag som gagnar dem om kanske 10 år eller mer. Samma tänk kan man se i klimatfrågan. Många lever här och nu vilket kan var sunt i vissa sammanhang men inte så bra om du gör sämre val. Det hinner ikapp dig, förr eller senare.

Trenden tror jag håller på att vända. Kanske just på grund av att varumärken som Blueberry sätter lite trendprägel på hälsa och nyttig mat. Vem kunde tro att finanskillarna runt stureplan skulle plocka på sig en nöt- och fröpåse till kontoret....... its happening!

Sista stoppet för dagen blev Café 60 på Sveavägen. Åkte inom där ganska sent med min underbara vän Karin för att ta en kopp té och lite att äta. Hade varit en lång dag och pga lite privata grejer kände jag mig lite låg. När vi satte oss ner hängde den här skylten precis bredvid oss:
Tänk att de hade satt upp den här just till mig! :-) Det var inte det mest nyttigaste jag ätit (de har mest bakverk där....) men kände mig mycket gladare på vägen ut än in. Som sagt; health starts with attitude och ibland är det vänner, god mat och en fin skylt som krävs för att man ska må SÅ mycket bättre!

Alexandra x

4 kommentarer:

  1. Tack för ett fint inlägg alexandra!!!! Du ger sån energi. jag håller med dig vad du säger om attityd. Tänk om alla skulle starta med sig själva och påverka miljön och ta hand om sig själva rent själsligt och kroppsligt. då skulle vi närma oss en rätt bra tillvaro och framtid!
    Trevlig helg alexandra och ta hand om dig.
    /J

    SvaraRadera
  2. Vad underbart med skylten! Samt att du är öppen nog att ta det som att det var menat till just dig! Håller helt med dig om ens livsval, förr eller senare hinner de ikapp. Fort sätt med ditt jättefina arbete!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Du har verkligen en superbra blogg, när ska du och Karin börja blogga tillsammans? Vi vill ha mer, mer av dig och mer av Karin!!
    Kan du inte t.ex. lägga upp en sådan där veckoplanering igen jag följde några av recepten och det smakade så gott!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Åh tack så mycket för fina ord, värmer verkligen!
    Karin och jag har redan börjat blogga för Radarzine: www.radarzine.com. Jag har i princip samma inlägg där som här men Karin bloggar nu enbart för Radarzine och ger fantastiskt bra tips om träning och annat kul. Vi heter "Sweet health" - Välkommen dit!
    Vad gäller veckomenyer, det kommer fler i slutet av månaden, lovar!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera